Repertuar Teatru Muzycznego w Łodzi od 3 do 31 stycznia 2015 roku.
Łajza - miscenium rockowe
EKSPRESJA ROCKA I MAGIA TAŃCA
fuzja rocka z Bachem - tańca ultranowoczesnego z klasycznym
Opowieść o losach znalezionego na ulicy chłopaka na tle brutalnych realiów miejskiego życia - z muzyką graną na żywo
Muzyka: Normalsi, J.S. Bach - Michał Jelonek
Taniec: Teatr Muzyczny i FNF
Nagroda Choreografa Roku za spektakl "Łajza" dla Artura Żymełki
Nagroda Tancerza Roku za spektakl "Łajza" dla Oskara Świtały
Łajza- trailer (short):
https://www.facebook.com/photo.php?v=152052218282685&set=vb.501584646536248&type=3&theater
http://www.youtube.com/watch?v=ODM8vCbTBsM
Łajza- trailer (long):
https://www.facebook.com/photo.php?v=152064374948136&set=vb.501584646536248&type=3&theater
http://www.youtube.com/watch?v=MonPcJ0NXVw
Jeszcze nie pora nam spać to nowa propozycja Teatru Muzycznego w Łodzi i Grupy Rafała Kmity, która na deskach Teatru zagości już z początkiem nowego sezonu.
To, jak mawiają Twórcy, "dziwowisko kabaretowe" stanowi nową jakość na polskiej scenie muzycznej - jedyne w swoim rodzaju połączenie kabaretu z typowymi dla teatru środkami wyrazu artystycznego - muzyką graną na żywo przez big band, śpiewem solistów i chóru oraz występami zespołu baletowego.
Jeszcze nie pora nam spać w niezwykły sposób analizuje otaczający nas świat, groteskowość rzeczywistości i mnogość ludzkich charakterów. Błyskotliwe teksty Rafała Kmity stawiają widza przed lustrem, w którym może zobaczyć prawdziwego siebie, odartego z masek codziennych przyzwyczajeń i póz, a śmiech wzbudzany przez kabaretowe scenki zyskuje oczyszczającą moc…
REALIZATORZY:
reżyseria, teksty scen i piosenek: Rafał Kmita
kierownictwo muzyczne: Bolesław Rawski, Lesław Sałacki
choreografia: Jarosław Staniek
asystent reżysera: Krzysztof Wawrzyniak
asystent dyrygenta: Elżbieta Tomala
asystent choreografa: Karolina Rejnus
asystent scenografa: Ewa Posmyk
inspicjenci: Grażyna Linke, Elżbieta Walaszczyk
sufler: Elżbieta Literacka
OBSADA:
solistki - Anna Dzionek, Agnieszka Gabrysiak
Grupa Rafała Kmity w składzie:
Katarzyna Chlebny, Agata Myśliwiec, Jacek Stefanik, Piotr Plewa, Karol Wolski, Arkadiusz Lipnicki, Marcel Wiercichowski, Andrzej Róg, Dariusz Starczewski, Wojciech Stolorz
oraz chór, balet i orkiestra Teatru Muzycznego w Łodzi
Wesoła wdówka
operetka
muzyka Franz Lehár
libretto Viktor Leon, Leo Stein
tekst polski Jerzy Jurandot, Józef Słotwiński
REALIZATORZY:
reżyseria i adaptacja libretta ZBIGNIEW MACIAS
dyrygent ELŻBIETA TOMALA , MARCIN WOLNIEWSKI
scenograf ANNA BOBROWSKA-EKIERT
choreograf, kierownik baletu ARTUR ŻYMEŁKA
przygotowanie chóru ROMAN PANIUTA
asystent reżysera ANDRZEJ ORECHWO
asystent scenografa EWA POSMYK
Sukcesu Wesołej wdówki Franza Lehára nie powtórzyła żadna inna operetka. Od dnia premiery jest ona grana na całym świecie, popularność jej melodii przeszła wszelkie oczekiwania - niemal każda z licznych arii, arietek, pieśni czy duetów to wspaniały, natychmiast wpadający w ucho przebój, z których najsłynniejsze to Usta milczą, dusza śpiewa i Wilio, o Wilio. Przedstawienie Teatru Muzycznego w Łodzi, wpisujące się w najlepszą tradycję inscenizowania tej formy teatralnej przekonuje, że operetka ta jest wciąż jest żywa i wesoła. Wielbiciele muzyki Lehára będą mogli posłuchać jego pięknych melodii, a i bawić się perypetiami salonowych lwów, polujących na majątek Hanny Glawari, tytułowej bogatej i pięknej wdówki. A w końcu i tak zwycięży miłość…
Premiera Wesołej wdówkiodbyła się w ogrodzie pałacu Izraela Poznańskiego. Naturalną scenografię stworzyła piękna neobarokowa architektura pałacu, która stanowi tło intrygi i komediowych perypetii głównych bohaterów. "W tak pięknych okolicznościach przyrody jak ogród najpiękniejszego łódzkiego pałacu pokazano jedną z najpiękniejszych operetek - Wesołą wdówkęFranza Lehára. I to w bardzo udanej inscenizacji. Nie tylko cieszącej oko i ucho, ale przekonującej, iż uśmiercana już wielokrotnie operetka wciąż jest żywa i wesoła. Zadania podjął się Zbigniew Macias, który nie szukał nowych dróg, a w zamian Wesołą wdówkęodkurzył, podkreślił jej elementy komediowe, zaznaczył najbardziej przebojowe fragmenty. Postawił na muzykę, intrygę i poczucie humoru widowni. Stworzył widowisko przyjazne i mające przede wszystkim dostarczyć kilku godzin rozrywki i przyjemności. Udało się to nader obficie" - napisał Dariusz Pawłowski w dzienniku "Polska - The Times".
O wyborze tego tytułu zdecydowała przede wszystkim piękna muzyka, ale nie bez znaczenia jest też ponadczasowość tematów: romanse i salonowe układy są ciągle istotne w życiu elit, a historie osnute wokół wydarzeń w paryskim salonie poselstwa księstwa Pontevedry mają nadal aktualne odniesienia. Jest to przedstawienie wpisujące się w najlepszą tradycję inscenizowania operetki - najistotniejszy jest piękny śpiew i gra aktorska. Uwagę przyciągną z pewnością piękne kostiumy, zaprojektowane w stylu epoki. Zdaniem realizatorów, operetka tak właśnie winna być wystawiana: powstała w określonym czasie historycznym, w odniesieniu do konkretnych zjawisk i wydarzeń, należy więc rozkoszować się jej urokiem. A piękna muzyka, znakomite i dowcipne libretto, a także świetny przekład Jerzego Jurandota i Józefa Słotwińskiego są klasą samą w sobie.
"Ten piękny, wspaniały świat"
Tradycyjnie Teatr Muzyczny w Łodzi żegna stary i wita nowy rok specjalnym premierowym koncertem na który składają się popularne i lubiane przeboje operetkowe, musicalowe czy nawet operowe. "Ten piękny, wspaniały świat" to właśnie ostatni koncert sylwestrowo-noworoczny. Podczas dwuczęściowego koncertu będzie można usłyszeć m.in. utwory z operetek "Księżniczka czardasza", "Wiktoria i jej huzar", "Baron cygański" oraz "Hrabina Mariza", musicali "Cats", "Cabaret" i "Upiór w operze", a także opery "Turandot". Wystąpią m.in. Zbigniew Macias, Agnieszka Gabrysiak, Emilia Klimczak, Emilia Zieliński, Aleksandra Wiwała, Mariusz Adam Ruta, Łukasz Załęski, Piotr Płuska, Tomasz Rak, Szymon Jędruch oraz chór i balet Teatru Muzycznego w Łodzi. Koncert poprowadzą. Agnieszka Greinert i Jacek Stefanik.
REALIZATORZY:
Scenariusz i reżyseria: Zbigniew Macias
Kierownictwo muzyczne: Michał Kocimski
Choreografia: Artur Żymełka
Przygotowanie chóru: Roman Paniuta
Współpraca muzyczna: Elżbieta Tomala-Nocuń
Asystent scenografa: Ewa Posmyk
Asystent reżysera: Krzysztof Wawrzyniak
Asystent choreografa: Karolina Rejnus
- Co łączy Iana Gillana z zespołu Deep Purple, jedną ze Spice Girls - Melanie C, Marka Piekarczyka z zespołu TSA czy Johny Lydona z grupy Sex Pistols? Wszyscy oni śpiewali w rock-operze Jesus Christ Supertar! -
Według niektórych obrazoburcza i bluźniercza. Według innych - wspaniała i niepowtarzalna. Budząca tak skrajne emocje na całym świecie rock-opera Jesus Christ Superstar Andrew Lloyda Webbera i Tima Rice'a zainauguruje kolejny sezon w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Będzie to pierwsza realizacja tego dzieła w naszym mieście, a zarazem pierwsze polskie wystawienie anglojęzyczne.
Kim jest Jezus - człowiekiem czy bogiem, szaleńcem czy charyzmatyczną postacią? Dla wyznawców nauczyciel, dla Judasza przyjaciel, dla Marii Magdaleny - mężczyzna. Webber i Rice odważnie zderzyli tematykę biblijną z klimatem rocka, zadając wiele pytań, na które ciągle poszukuje się odpowiedzi.
Zbigniew Macias, reżyser przedstawienia i dyrektor artystyczny teatru, zapowiada, że spektakl będzie wiernym odtworzeniem oryginalnej wersji jednego z najsłynniejszych na świecie musicali.
To trzecie wystawienie tej rock opery w naszym kraju ale po raz pierwszy przedstawienie odbędzie się w języku angielskim, widzowie którzy nie go znają, będą odczytywać tekst z tablicy świetlnej. - Nasz pomysł spotkał się z dużym uznaniem agencji Webbera, od której kupiliśmy licencję - podkreślił Macias.
Realizatorzy przedstawienia sięgnęli po uwspółcześnioną wersję Jesus Christ Superstar, opierając się na wersji opracowanej przez Webbera w 1998 r. Zdaniem dyr. artystycznego, rock-opera po raz pierwszy w Polsce będzie prezentowana w tak "ostrym brzmieniu". Muzycznie zadba o to dyrygent José Maria Floréncio.
Artyści biorący udział w przedstawieniu zostali wyłonieni w castingach. Według dyrekcji, dzieło wymaga umiejętności śpiewania muzyki rockowej, którą posiada niewiele osób w zespole Teatru Muzycznego w Łodzi, dlatego zatrudniono młodych solistów z różnych miast. Macias dodał, że już w trakcie prób dostrzeżono wśród obsady osobowości wybitne. W przedstawieniu nie zabraknie jednak solistów teatru.
Teatr podpisał z agencją Webbera dwuletnią licencję na wystawianieJesus Christ Superstar.Jeśli przedstawienie się spodoba, licencja zostanie przedłużona.
Jedyny zapis w licencji, który zaniepokoił dyrekcję łódzkiego teatru, dotyczył czasu akcji. Zapisano, że akcja dzieje się 2 tys. lat temu, a autorzy łódzkiej adaptacji chcieli umieścić ją w realiach współczesnych.
- Okazało się, że autorzy musicalu chcieli uniknąć sytuacji, w której ich dzieło wykorzystywane jest do celów politycznych, bo takie incydenty miały kiedyś miejsce. Nie mają nic przeciwko temu, aby Jezus, Judasz i Maria Magdalena wyglądali jak ludzie, których obecnie można spotkać na ulicy - wyjaśnił Zbigniew Macias.
Autorki kostiumów Katarzyna Łagowska i Justyna Woźniak z łódzkiej ASP chcą zerwać z tradycją stylizowania artystów grających w tym musicalu na hipisów z lat 70 i ubrać artystów w stylu grunge, punk, ale także w garnitury typowe dla pracowników korporacji.
Znakomicie zapowiada się też scenografia i dekoracje przedstawienia, za którą odpowiedzialny jest Grzegorz Policiński.
SEN NOCY (NIE)LETNIEJ
spektakl komediowo-muzyczny
Sztuki Szekspira od lat bawią i wzruszają kolejne pokolenia, a wizja sukcesu ich adaptacji kusi ludzi teatru i filmu. Mogłoby się wydawać, że nikt niczego nowego już nie wymyśli…
Na scenie Teatru Muzycznego w Łodzi "Sen nocy letniej", najsłynniejsza komedia tego wybitnego dramaturga, zyska nietypową muzyczną oprawę. Znane i lubiane polskie przeboje, takie jak "Gdzie ci mężczyźni" Danuty Rinn, "Jeżeli kochać…" z Kabaretu Starszych Panów czy "Sen o Victorii" zespołu Dżem, zostały zręcznie wplecione w sceniczną opowieść, wzmacniając jej wymowę i nadając wyjątkowy rytm.
"Sen nocy (nie)letniej" to satyra na otaczającą nas rzeczywistość. Rzeczywistość mediów bez misji, społeczeństwa bez idei i mnożących się "talent shows" bez talentów. Rzeczywistość pełną plotek i skandali. Czy dziś miłość może być jeszcze prawdziwa i szczera czy też pozostaje tylko ułudą i snem letniej nocy?
Warto dodać że wydarzenie ma miejsce w trwającym jeszcze roku jubileuszowym - 450 urodzin Shakespeare'a.
Przedstawienie w ramach nowego cyklu teatru - OFF Północna - w ramach którego prezentować się będą młodzi twórcy.
Obsada:
TEZEUSZ/OBERON - Nicola Palladini
PUK - Piotr Wojciechowski
HIPOLITA/TYTANIA - Marta Ławska
LIZANDER - Michał Mielczarek
HERMIA - Monika Tyburska
DEMETRIUSZ - Paweł Erdman
HELENA - Karolina Arczewska
PODSZEWKA - Andrzej Danieluk
KLOC - Michał Lacheta
PISZCZAŁA - Adam Bytomski
DZIUBEK - Krzysztof Olejniczak
CHUDZINA - Jarosław Pałka
FRAMUGA - Dawid Sobczyk
Zespół wokalny:
Drużyna Tytanii: J. Kopiszka, K. Jankowska-Wójcik, P. Lenarczyk, K. Smoleń
Media: A. Drechsler, E. Pietras, Cz. Drechsler, W. Wojtowicz, P. Rosik, G. Twardowski
Balet w składzie: A. Bednarska, M.Ton, A. Głowacka, M. Timofiejew,
M. Ludwisiak, M. Szczygieł, B. Zając, P. Kułaga
Zespół muzyczny w składzie: Krzysztof Brzeziński, Radosław Bolewski / Piotr Pietrzak,
Bartosz Stępień, Piotr Wieczorek
Realizatorzy:
Reżyseria i inscenizacja KRZYSZTOF WAWRZYNIAK
Kierownictwo muzyczne KRZYSZTOF BRZEZIŃSKI
Scenografia, światła KRZYSZTOF WAWRZYNIAK
Konsultacja scenograficzna GRZEGORZ POLICIŃSKI
Konsultacja w zakr. reż. światła Tomasz Filipiak
Opieka artystyczna MICHAŁ KOCIMSKI
Choreografia OLGA LIPSKA
Kostiumy KATARZYNA ŁAGOWSKA
Przygotowanie chóru ROMAN PANIUTA
Asystent reżysera MAGDALENA SZUSTER
Asystent choreografa ANNA GŁOWACKA
Koncert musicalowy "I ♥ NY".
25 stycznia, godz. 17, Teatr Muzyczny w Łodzi.
Teatr Muzyczny w Łodzi zaprasza 25 stycznia o godz. 17 na koncert musicalowy "I love New York" w wykonaniu studentów Wydziału Wokalno - Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańskiej i reżyserii Cezarego Morawskiego. Na scenie zobaczymy największe musicalowe hity z Broadway'u m.in. z "West Side Story", "Piękna i Bestia", "Chicago", "Grease" czy " A Chorus Line". Wystąpi ponad 20 studentów IV, III i II roku specjalności Musical. Na scenie zobaczymy m.in. młodych artystów występujących w rock - operze "Jesus Christ Superstar" w Teatrze Muzycznym w Łodzi.
Wykonawcy: Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego, specjalność Musical
Kierownictwo muzyczne, scenariusz i produkcja - Andrzej Nanowski
Przygotowanie ansambli - Agnieszka Szydłowska
Przygotowanie solistów - Andrzej Nanowski
Choreografia - Joanna Semeńczuk, Tatiana Różankiewicz, Sławomir Gidel, Karol Drzewoszewski
Reżyseria - Cezary Morawski
Światło - Piotr Paruszewski NATUS LIGHT
Nagłośnienie - Przemysław Waszkiewicz, Piotr Rodak