85 zagranicznych studentów bierze udział w 12. edycji międzynarodowej konferencji poświęconej bioróżnorodności ekosystemów. Spotkanie rozpoczęło się 14 kwietnia, a zakończy 18 kwietnia w ośrodku Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Rogowie.
Studenci, m.in. z Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Rosji, Słowacji, Szwecji, Ukrainy i Polski, rozmawiają o powiązaniach między standardem życia, a bioróżnorodnością i zasobami naturalnymi. Tematyka wykładów i warsztatów koncentruje się na zagadnieniach zachowania bioróżnorodności ekosystemów - zarządzaniu, ekonomii, aspektach etycznych i poprawie jakości życia.
Na jeden dzień - 16 kwietnia - studenci wyjadą do Centrum Kształcenia Międzynarodowego w Łodzi, gdzie wezmą udział m. in. w "Bałtyckiej Debacie" ze studentami Politechniki Łódzkiej. Jak informuje rzecznik Politechniki dr Ewa Chojnacka, tematem łódzkiego spotkania będzie "Energia Jądrowa - za czy przeciw?" - m.in. w ujęciu socjologicznym, ekonomicznym i etycznym.
Przyjęta forma debaty wywodzi się z zasad obowiązujących dla słynnych debat oxfordzkich. Zgodnie z obowiązującymi zasadami najważniejszym efektem udziału w dyskusji ma być umiejętność prowadzenia logicznych i efektywnych dyskusji. Uczestnicy przedstawiają swoją argumentację, strona przeciwna odpowiada na przedstawione argumenty. Następnie role grup biorących udział w dyskusji odwracają się.
Po debacie studenci zwiedzą Muzeum Kinematografii oraz Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną, gdzie poznają kulturę i tradycje miasta. W związku z tragicznym wypadkiem samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem organizatorzy zrezygnowali jednak z zaplanowanej wcześniej dyskoteki w Łodzi.
Program Uniwersytetu Bałtyckiego powstał w 1991 roku w Szwecji. Uczestniczy w nim 160 uczelni z 14 krajów regionu Morza Bałtyckiego. Program Uniwersytetu skupia się na problemach zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i demokracji w regionie. Ma wspierać kluczową rolę, jaka odgrywają uczelnie wyższe w budowaniu demokratycznego, pokojowego, zrównoważonego rozwoju.
PAP - Nauka w Polsce