150 miejsc pracy, obowiązkowe szkolenia i ciekawe wyzwania. Taki pakiet zawodowych doświadczeń ma do zaoferowania studentom i absolwentom Uniwersytetu Łódzkiego Fujitsu Services, największy europejski dostawca infrastruktur informatycznych.
Na sportowców, trenerów i terapeutów czekają zaś staże na przykład w Aquaparku FALA, obecnie największym parku wodnym w Polsce.
Między innymi takie atrakcje dla swoich studentów szykuje Uniwersytet Łódzki, który zaprosił największe firmy z regionu łódzkiego do współpracy w ramach tak zwanych Rad Biznesu i Pracodawców. Są to prestiżowe grupy zrzeszające kluczowych przedsiębiorców zainteresowanych kierunkami studiów i profilami absolwentów.
Najlepsi pracodawcy i partnerzy w biznesie Rady Biznesu to struktura skupiająca naukowców UŁ i liderów biznesu najczęściej z województwa łódzkiego. Ich celem jest wymiana doświadczeń i zacieśnianie współpracy z przedsiębiorcami i pracodawcami. Mogą oni współtworzyć programy dydaktyczne, prowadzić zajęcia i warsztaty, organizować staże lub zgłaszać problemy badawcze do opracowania w ramach prac dyplomowych. Podstawowym zadaniem działania Rady Biznesu jest dostosowanie oferty kształcenia uczelni do rzeczywistości wymogów rynku pracy. Pierwszą tego typu organizacją na Uniwersytecie Łódzkim jest Rada funkcjonująca przy Wydziale Zarządzania, która działa od 2003 roku. Obecnie kształtują się dwie niezwykle ważne grupy pracodawców na Wydziale Filologicznym i Wydziale Nauk o Wychowaniu. – Chcemy udowodnić, że każdy fakultet ma potencjał do naukowo-biznesowej współpracy i rozwoju gospodarki innowacyjnej, a uczelnia jest poważnym interesariuszem dla firm. Każdy wydział ma do zaoferowania prorynkową ofertę, korzystną zarówno dla pracodawców, jak i studentów UŁ – informuje dr Maciej Kozakiewicz, pełnomocnik Rektora ds. współpracy z pracodawcami.
Fujitsu Day dla filologa Inauguracja Rady Biznesu Wydziału Filologicznego odbędzie się 25 marca 2011 roku. Wśród firm uhonorowanych certyfikatem partnera wydziałowego są między innymi Centrum Egzaminacyjne Instytutu Goethego, Polski Komitet Alliance Francaise UŁ, wydawnictwo Primum Verbum, agencja marketingowa Żarówka PR i Marketing.
A co Wydział Filologiczny może mieć wspólnego z jedną z największych firm dostarczających usługi informatyczne? Fujitsu Services również będzie jednym z honorowych członków Rady Biznesu tego wydziału. Okazuje się, że współpracy branży IT z Uniwersytetem Łódzkim nie determinują kierunki związane z informatyką i programowaniem. Umiejętności filologów są równie cenne, dlatego informatyczny gigant prowadzi obecnie intensywne działania rekrutacyjne wśród filologów. – Absolwenci Wydziału Filologicznego z bardzo dobrą znajomością języków obcych i wysokimi zdolnościami komunikacyjnymi świetnie się sprawdzają w naszej branży. Fujitsu świadczy między innymi usługi z zakresu helpdesk, czyli wsparcia technicznego dla klientów z różnych krajów. Rozwiązywanie prostych problemów przez wykwalifikowanego pracownika z kompetencjami językowymi nie wymaga wiedzy specjalistycznej – wyjaśnia Maria Drożdżyk, specjalista ds. HR Fujitsu Services. Firma oferuje studentom szkolenia dla specyficznych grup klientów oraz niezbędne know-how. Korporacja IT planuje zorganizować cykl spotkań ze studentami prowadzonych w formie warsztatów, czyli tak zwane Fujitsu Day. Taką możliwość bezpośredniej interakcji z potencjalnymi pracownikami oraz promocję swojej działalności mają wszystkie firmy współdziałające z łódzką uczelnią.
Wysportowany biznes Aquapark FALA, Szkoła Mistrzów Łódź, Komenda Miejska Policji w Łodzi, Straż Miejska w Łodzi oraz Wydział Zdrowia Publicznego UMŁ to tylko niektóre firmy i instytucje, będące partnerem Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ. Do tego grona dołączą również liczne szkoły tańca i ośrodki rekreacji z Łodzi i okolic. Absolwenci tego wydziału są często pracownikami klubów sportowych i fitness, zajmują stanowiska związane z psychologią, fizjoterapią i HR. Firmy tworzące kształtującą się właśnie Radę Biznesu Wydziału Nauk o Wychowaniu są zróżnicowane, dzięki temu mogą współtworzyć program studiów i prowadzić zajęcia na różnych kierunkach. Taka współpraca uczelni z praktykami biznesu jest korzystna zarówno dla studentów, jak i potencjalnych pracodawców. Cel jest prosty – edukacja powinna być jak najbardziej zbliżona do potrzeb rynkowych. Firmy deklarują również organizowanie specjalnych staży dla studentów i absolwentów. – Planujemy rozpoczęcie przyjmowania studentów na staże, dzięki którym będą mogli zdobyć tak bardzo potrzebne na rynku pracy doświadczenie zawodowe. Interesuje nas także pisanie prac dyplomowych na wskazane przez nas tematy. Chcemy korzystać z potencjału, wiedzy i umiejętności studentów. Dla samych studentów jest to znakomita okazja do zdobycia ciekawych doświadczeń we współpracy ze strukturami przedsiębiorstwa – przekonuje Michał Gawin, dyrektor marketingu Aquapark FALA.
Wydziałowe Rady Biznesu są jedną z najważniejszych płaszczyzn współpracy na linii nauka-biznes. Tworzone są w ramach programu „UŁ dla pracodawców”. To inicjatywa popierana przez największych przedsiębiorców i pracodawców regionu łódzkiego.
Program „Uniwersytet Łódzki dla pracodawców” Program Uniwersytetu Łódzkiego skierowany do pracodawców spaja ofertę dla firm partnerskich, inwestujących w rozwój uczelni. Najbardziej zaszczytną formą współpracy jest tytuł Partnera Innowacyjnej Edukacji, który wiąże się z zasilaniem Funduszu Innowacyjnej Edukacji. To inicjatywa efektywnie wspierająca lokalny biznes. Przedsiębiorcom z regionu daje możliwość wykorzystywania uniwersyteckich badań na potrzeby rynkowe, a także współpracy z wykwalifikowaną kadrą akademicką. Wspólne działania uczelni i biznesu zapewniają firmom również łatwy dostęp do najlepszych absolwentów oraz transfer wiedzy i innowacji do kadry zarządzającej (np. w formie prestiżowych studiów MBA).