WSBiNoZ w projekcie „Innowacyjny model kształcenia ustawicznego na uczelniach wyższych”

Strona www: www.medyk.edu.pl
Dział: Łódź

Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu została wybrana do realizacji projektu „Innowacyjny model kształcenia ustawicznego na uczelniach wyższych” i jako jedna z trzech Uczelni w Polsce testować będzie innowacyjny model organizacji kształcenia ustawicznego.

Informacje o projekcie

Celem projektu jest stworzenie innowacyjnego modelu kształcenia ustawicznego w szkołach wyższych poprzez jego opracowanie, przetestowanie w 3 uczelniach wśród 60 osób dorosłych, upowszechnienie wśród 50 uczelni i włączenie do oferty kształcenia polskich uczelni do grudnia 2015 r.

Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, Priorytet IV - Szkolnictwo Wyższe         i Nauka Działanie 4.1 - Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, poddziałanie 4.1.1 - Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Okres realizacji 01.01.2013 - 31.12.2015

Dotychczasowa analiza wskazuje, że istnieje duża potencjalna grupa osób dorosłych, które mogłyby i powinny korzystać z kształcenia ustawicznego w szkołach wyższych, jednak tak się nie dzieje. Mniejszą w stosunku do innych form kształcenia ustawicznego popularność studiów podyplomowych ograniczają na pewno konieczność posiadania wyższego wykształcenia i wysokość opłat. Nie są to jednak jedyne czynniki, zważywszy na fakt,         że coraz więcej Polaków kończy studia, a wielu pracodawców dofinansowuje naukę pracownikom. Wg 58% pytanych przez nas uczelni (bad. ankietowe w 12 uczelniach; 01.2012r.) wskazuje,   że niedostosowanie oferty do potrzeb słuchacza to najczęstszy powód nie realizowania kształcenia ustawicznego w szkołach wyższych. Z przeprowadzonej przez nas w 01.2012r. ankiety wśród 347słuchaczy studiów podyplomowych w SWPS wynika,       że 84% chce mieć możliwość indywidualnego doboru zajęć, 78% uważa, że powinna być możliwość rezygnacji z niektórych zajęć     i zastąpienia ich innymi, lepiej dopasowanymi do potrzeb, a ponad 20% chciałoby samemu układać swój program studiów podyplomowych. Są to wyniki zbieżne z opinią 32 słuchaczy         w wieku 40+, którzy deklarują, że do podjęcia SP zniechęca to,    że program wielu kierunków uwzględnia wiedzę/umiejętności już posiadane przez potencjalnego słuchacza (ok. 50%wskazań),       a z drugiej strony brak oferty studiów podyplomowych w zakresie poszukiwanych kierunków/specjalizacji ww. dane wskazują kierunek zmian, jakim powinny podlegać studia podyplomowe        w Polsce. Obecna formuła studiów podyplomowych w SWPS          i większości innych polskich uczelni czerpie bowiem wzorce           z akademickiego kształcenia studentów. Programy studiów podyplomowych obejmują z góry określony zakres wiedzy             i umiejętności, który słuchacz ma zdobyć. Do kierunków przypisane są zajęcia, które należy odbyć, ograniczona jest możliwość ich wyboru. Taka formuła pomija fakt, że osoby dorosłe decydując się na kształcenie mają już za sobą własne, a w przypadku starszych pracowników bardzo bogate doświadczenia, a więc często różne kompetencje w tych samych będących przedmiotem studiów zakresach, a tym samym różne potrzeby szkoleniowe.

Zadania jakie stawia sobie Projekt to:

    • Uelastycznienie organizacji kształcenia ustawicznego (KU) w szkołach wyższych.
      Proponowany model KU polega na rezygnacji z realizacji studiów podyplomowych (SP) w dotychczasowej formie. W zamian uczelnia tworzy na bazie obecnych programów SP bogatą ofertę kilkudziesięciogodzinnych kursów. Program każdego kursu obejmuje pewien dokładnie określony obszar wiedzy z danej dziedziny.
      Słuchacze wybierają kursy wg własnych potrzeb i mają wpływ na kolejność ich realizacji. Ukończenie każdego kursu potwierdza zaświadczenie. Kształcenie może polegać więc na realizacji jednego lub kilku wybranych kursów i zakończyć się otrzymaniem stosownych zaświadczeń lub w przypadku zebrania odpowiedniej ilości punktów ECTS (punkty ECTS dotyczą tylko studiów podyplomowych) i spełnienia innych wymagań dot. SP (w tym odbycie egzaminu/obrona pracy dyplomowej), doprowadzić do otrzymania świadectwa ukończenia SP. Taka formuła pozwala, przeciwnie do obecnej, na samodzielne określenie przez słuchacza ścieżki kształcenia, tj. zakresu tematycznego, kolejności realizacji poszczególnych kursów i całkowitego czasu udziału w kształceniu. Uczelnia określa jedynie ile maksymalnie może upłynąć czasu od momentu rozpoczęcia pierwszego kursu do ostatniego kursu w ramach wybranej ścieżki kształcenia, aby słuchacz pragnący otrzymać świadectwo ukończenia SP był uprawniony do odbycia egzaminu/obrony pracy dyplom.
    • Zwiększenie udziału wiedzy specjalistycznej w ofercie KU.
      Podstawą modelu jest organizacja kształcenia w podziale na kursy. Każdy kurs dotyczy określonego obszaru wiedzy z danej dziedziny, co pozwala słuchaczom uzyskać specjalistyczną wiedzę i umiejętności. Jednocześnie unikają oni konieczności udziału i płacenia za zajęcia z obszaru, który nie jest im potrzebny.
    • Zaoferowanie wsparcia słuchaczom we właściwym wyborze ścieżki kształcenia.
      Pomocą w określeniu indywidualnej dla każdej osoby ścieżki kształcenia (wybór kursów, zadbanie o ich spójność merytoryczną, ułożenie harmonogramu ich realizacji) służą w modelu doradca edukacyjny -pracownik uczelni dysponujący wiedzą i narzędziami do określania potrzeb edukacyjnych osób dorosłych i platforma internetowa wykonująca ww. czynności w sposób zautomatyzowany. Jej dostępność przez internet umożliwi słuchaczom wybranie ścieżki KU w dowolnym czasie/miejscu
    • Lepsze przełożenie zastosowanych środków na efekty.

      Pełne informacje o projekcie znajdziecie Państwo pod linkiem:

      http://www.imku.swps.pl/


opublikowano: 2014-07-22
Komentarze
 
Polityka Prywatności