Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu została wybrana do realizacji projektu „Innowacyjny model kształcenia ustawicznego na uczelniach wyższych” i jako jedna z trzech Uczelni w Polsce testować będzie innowacyjny model organizacji kształcenia ustawicznego.
Celem projektu jest stworzenie innowacyjnego modelu kształcenia ustawicznego w szkołach wyższych poprzez jego opracowanie, przetestowanie w 3 uczelniach wśród 60 osób dorosłych, upowszechnienie wśród 50 uczelni i włączenie do oferty kształcenia polskich uczelni do grudnia 2015 r.
Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, Priorytet IV - Szkolnictwo Wyższe i Nauka Działanie 4.1 - Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, poddziałanie 4.1.1 - Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Okres realizacji 01.01.2013 - 31.12.2015
Dotychczasowa analiza wskazuje, że istnieje duża potencjalna grupa osób dorosłych, które mogłyby i powinny korzystać z kształcenia ustawicznego w szkołach wyższych, jednak tak się nie dzieje. Mniejszą w stosunku do innych form kształcenia ustawicznego popularność studiów podyplomowych ograniczają na pewno konieczność posiadania wyższego wykształcenia i wysokość opłat. Nie są to jednak jedyne czynniki, zważywszy na fakt, że coraz więcej Polaków kończy studia, a wielu pracodawców dofinansowuje naukę pracownikom. Wg 58% pytanych przez nas uczelni (bad. ankietowe w 12 uczelniach; 01.2012r.) wskazuje, że niedostosowanie oferty do potrzeb słuchacza to najczęstszy powód nie realizowania kształcenia ustawicznego w szkołach wyższych. Z przeprowadzonej przez nas w 01.2012r. ankiety wśród 347słuchaczy studiów podyplomowych w SWPS wynika, że 84% chce mieć możliwość indywidualnego doboru zajęć, 78% uważa, że powinna być możliwość rezygnacji z niektórych zajęć i zastąpienia ich innymi, lepiej dopasowanymi do potrzeb, a ponad 20% chciałoby samemu układać swój program studiów podyplomowych. Są to wyniki zbieżne z opinią 32 słuchaczy w wieku 40+, którzy deklarują, że do podjęcia SP zniechęca to, że program wielu kierunków uwzględnia wiedzę/umiejętności już posiadane przez potencjalnego słuchacza (ok. 50%wskazań), a z drugiej strony brak oferty studiów podyplomowych w zakresie poszukiwanych kierunków/specjalizacji ww. dane wskazują kierunek zmian, jakim powinny podlegać studia podyplomowe w Polsce. Obecna formuła studiów podyplomowych w SWPS i większości innych polskich uczelni czerpie bowiem wzorce z akademickiego kształcenia studentów. Programy studiów podyplomowych obejmują z góry określony zakres wiedzy i umiejętności, który słuchacz ma zdobyć. Do kierunków przypisane są zajęcia, które należy odbyć, ograniczona jest możliwość ich wyboru. Taka formuła pomija fakt, że osoby dorosłe decydując się na kształcenie mają już za sobą własne, a w przypadku starszych pracowników bardzo bogate doświadczenia, a więc często różne kompetencje w tych samych będących przedmiotem studiów zakresach, a tym samym różne potrzeby szkoleniowe.
Zadania jakie stawia sobie Projekt to:
Pełne informacje o projekcie znajdziecie Państwo pod linkiem: