Studenci na stworzenie projektu mieli trzy tygodnie. Pierwszy tydzień spędzili w firmie Kongsberg analizując problem techniczny. Był to etap przygotowawczy do samodzielnej pracy, która miała miejsce w drugim tygodniu
na Politechnice Łódzkiej. W tym czasie studenci tworzyli niezbędne modele matematyczne do projektu, a także ukończyli intensywny kurs dla zaawansowanych z metody obliczeń inżynierskich – MES. Na Politechnice Łódzkiej uczestniczyli również w warsztatach dotyczących team buldingu (budowania zespołów).
W ostatnim tygodniu Szkoły Letniej studenci pojawili się ponownie w Kongsberg Automotive, by skonfrontować wyniki swoich działań z oceną pracowników firmy. Udało im się osiągnąć spektakularne efekty obniżając masę fotela o 27% zamiast, jak pierwotnie zakładano o 10%. Studenci zaproponowali także zmiany w komponentach wykorzystywanych do produkcji foteli samochodowych. Z wyników prac studentów Szkoły Letniej będzie korzystał zespół innowacji i nowych technologii firmy Kongsberg.
„Realizacja zajęć w formie np. Szkoły Letniej z innowacyjnymi firmami stanowi niesamowity bodziec
do samokształcenia studentów. Jest to nieocenione narzędzie w procesie zdobywania wiedzy na styku nauki i aplikacji przemysłowej. Natomiast zderzenie się z realnymi problemami technologicznymi daje im namiastkę tego z czym będą mieć do czynienia po zakończeniu studiów. Dlatego wspólnie z firmą Kongsberg już myślimy o kolejnej Szkole Letniej tym razem przy udziale studentów zagranicznych” – skomentował prof. nadz. dr hab. inż. Łukasz Kaczmarek
z Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z grupy studentów z Politechniki Łódzkiej, osoby podczas projektu wykazywały się dosyć rozległą wiedzą. Również wynik projektu, jakim była optymalizacja masy systemu masażu przeszedł nasze oczekiwania. 27% potencjalnej redukcji masy to jest znaczący wynik, który potwierdza olbrzymi potencjał tkwiący
w przyszłych inżynierach. Po pierwszej edycji Szkoły Letniej jesteśmy bardzo otwarci na młode, ambitne osoby
i chcemy realizować i kontynuować tego typu programy” - podkreśla Grzegorz Kasperczak, lider zespołu innowacji
i nowych technologii Kongsberg Automotive.
Studenci Politechniki również są zadowoleni z udziału w projekcie. Wielu z nich marzy o podjęciu pracy w przemyśle motoryzacyjnym. Wszyscy pozytywnie oceniali organizację całego przedsięwzięcia, a uzyskane efekty pomogły
im bardziej uwierzyć w siebie i w swoje możliwości „Projekt ten rozwinął nasze umiejętności pod kątem praktyki
i prawdziwych wdrożeń, co z pewnością będzie pomocne w przyszłej karierze zawodowej” – komentowali.
***
Kongsberg Automotive to norweski holding, działający w branży motoryzacyjnej od ponad 50 lat. Produkuje
się tu, m.in. maty grzewcze, systemy wentylowania foteli samochodowych, regulacji podparcia lędźwiowego,
a także masażu, które są montowane w większości pojazdów na świecie, takich marek jak: Volvo, BMW, Daimler, Jaguar, Land Rover, Volkswagen, Audi, Porche, Ferrari, GM, Renault, Citroen, Peugeot, FIAT, Toyota, Maserati
czy Bentley. W Polsce Kongsberg Automotive działa już od 15 lat w Pruszkowie i zatrudnia obecnie ponad 1000 pracowników. W swojej produkcji firma wykorzystuje najnowsze technologie, stąd część linii produkcyjnych jest wyposażona w roboty. Kongsberg Automotive jest zakładem wyjątkowym pod względem innowacyjności i wyróżnia
się na tle innych produkcji w naszym kraju.