Ruszyła druga edycja Szkoły Letniej „Summer Automotive School”, w której udział bierze interdyscyplinarny zespół studentów z Politechniki Łódzkiej. Projekt jest wynikiem współpracy pomiędzy uczelnią a koncernem motoryzacyjnym Kongsberg Automotive Pruszków. Młodzi inżynierowie staną przed wyzwaniami, z którymi na co dzień spotykają się specjaliści z branży automotive. Efekty ich pracy będzie można podziwiać na koniec czerwca.
Szkoła Letnia to projekt realizowany przez Politechnikę Łódzką, którego założeniem jest wykorzystanie metody Problem Based Learningu. W tegorocznej edycji Summer Automotive School, organizowanej z firmą Kongsberg Automotive Pruszków, udział biorą dwa zespoły – jeden składający się wyłącznie ze polskich studentów oraz drugi o międzynarodowym charakterze. Wspólnie nad projektem pracować będą młodzi inżynierowie z Polski, Hiszpanii i Francji. Specjaliści z działów badawczych Kongsberg Automotive przygotowali dla studentów aż cztery zadania do rozwiązania, których celem jest usprawnienie procesów produkcyjnych stosowanych w pruszkowskim zakładzie.
W drugim tygodniu marca gościliśmy w naszej fabryce grupę studentów z Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej. Celem tego spotkania było zapoznanie uczestników Szkoły Letniej ze specyfiką naszej produkcji, jak i zaprezentowanie im wyzwań, z jakimi zmierzą się w ramach projektu Summer Automotive School. Studenci będą pracować nad nowym sposobem montażu mat grzejnych, optymalizacją czasu przezbrojeń maszyn, automatyzacją procesu produkcji mat grzewczych, a także systemami kontroli produkcji. Wierzymy, że uczestnicy tegorocznej edycji zaskoczą nas równie pozytywnie jak ich poprzednicy i wykażą się jeszcze większą kreatywnością, pomysłowością i zaangażowaniem – mówi Grzegorz Kasperczyk z działu NPIw Kongsberg Automotive Pruszków.
W ubiegłorocznej edycji Szkoły Letniej, studenci Politechniki Łódzkiej przez trzy tygodnie pracowali nad obniżeniem masy fotela samochodowego z jednoczesnym zachowaniem jego wytrzymałości. Młodym inżynierom udało się osiągnąć spektakularne efekty w postaci redukcji 27 proc. wagi siedziska, zamiast zakładanych 10 proc. Na rozwiązanie tegorocznych zadań studenci mają cały letni semestr obecnego roku akademickiego. Podczas tych kilku miesięcy prace projektowe prowadzone będą zarówno w laboratoriach Politechniki Łódzkiej, jak i w pruszkowskim zakładzie Kongsberg Automotive. Podsumowanie projektu nastąpi w czerwcu, kiedy to studenci zaprezentują wyniki swojej pracy przed inżynierami z firmy oraz swoimi wykładowcami. Ocenie podlegać będą między innymi takie kwestie jak: wiedza z branży automotive, umiejętność samodzielnego poszukiwania źródeł informacji, praca zespołowa, zdolność raportowania oraz krytycznej analizy możliwych rozwiązań, a także skuteczność zaproponowanych rozwiązań w zakresie optymalizacji procesów produkcyjnych.
Realizacja projektów w oparciu o metodę Problem Based Learningu jest niezwykle ważna dla studentów kierunków technicznych. To narzędzie, które pozwala zdobywać im dodatkową wiedzę oraz jednocześnie wykorzystywać ją w praktyce. Teoria, która od razu przekładana jest na praktykę z pewnością zostanie lepiej przyswojona i zaowocuje w przyszłości w postaci rzetelnie przygotowanych absolwentów. Cieszy nas, że wiedzę, którą przekazujemy studentom na wykładach, mogą oni wykorzystać w wyzwaniach realnie istniejących w przemyśle – podsumowuje dr inż. Mariusz Stegliński z Instytut Inżynierii Materiałowej Politechniki Łódzkiej.
dodane przez Biuro Prasowe KAPR