8 kwietnia 2006 (sobota), godz. 10:00
(Archiwum)

Photo Fair Gallery

W trosce o wysoki poziom i atrakcyjność FILM VIDEO FOTO, organizatorzy postanowili rozszerzyć formułę targów. Już po raz drugi obok stanowisk komercyjnych powstanie PHOTO FAIR GALLERY, przygotowana przez Fundację Edukacji Wizualnej.
Realizując tegoroczny projekt nie zamierzaliśmy ograniczać w żaden sposób tematyki prezentowanych wystaw. Niemniej dobór zdjęć nie jest przypadkowy. W finale zebraliśmy cztery odrębne cykle prac, które mają jeden cel — przedstawić i promować młodych, utalentowanych fotografów z Łodzi, Polski i ze świata. Stąd prezentacja dwóch wystaw pokonkursowych: Nikon Photo Contest International oraz Cool Solutions (kalendarz Arctic Paper).

W 30. edycji konkursu Nikon Photo Contest International, która odbyła się pod hasłem "At the heart of the image" (W sercu obrazu), otrzymano zgłoszenia ze 102 krajów świata! Warto dodać, że wśród nagrodzonych autorów znalazło się dwóch Polaków: Marcin Klepacki i Matylda Pachowicz.

Na drugą część Photo Fair Gallery składają się dwa niezwykle ciekawe i znacznie różniące się od siebie projekty. Obok wystawy polskiego fotografa i podróżnika – Barta Pogody, prezentującej niezwykle barwne zapiski z podróży po Indiach, pokazana zostanie równie interesująca instalacja Lomo Sapiens łódzkiej grupy lomograficznej.

Z założenia, planując wystawę, nie zamierzaliśmy tworzyć ściśle zamkniętej koncepcji. Staraliśmy się natomiast pokazać Państwu, że przyszłość należy do utalentowanych fotografów. Czy nam się to udało?

 

NIKON PHOTO CONTEST INTERNATIONAL

Nikon Photo Contest International organizowany jest od 1969 r. wśród miłośników fotografii, zarówno profesjonalistów jak i amatorów z całego świata. Obok World Press Photo jest najbardziej znanym konkursem fotograficznym. Do tej pory wzięło w nim udział 280 tysięcy fotografów, którzy zaprezentowali ponad 1 190 000 prac. W 30. edycji konkursu Nikon Photo Contest International, która odbyła się pod hasłem "At the heart of the image" (W sercu obrazu), otrzymano zgłoszenia ze 102 krajów świata!

Warto dodać, że wśród nagrodzonych autorów znalazło się dwóch Polaków: Marcin Klepacki i Matylda Pachowicz.

 

Laureatem nagrody głównej jest Vincent Maure z Norwegii z fotografią "Niedożywienie w Kongo: Dziewczyna opiekująca się sierotą". Fotografia powstała w Mutabi, wiosce położonej niedaleko jeziora Moero. Jak pisze autor, Vincent Maure: Każdego dnia młoda dziewczyna przynosiła dziecko i przychodziła po jedzenie. Spojrzenie w oczy dziewczynki i sposób, w który przynosiła płaczące niemowlę pokazuje jak wcześnie dzieci są zmuszane do wstępowania w świat dorosłych (...) Mam nadzieje, że to zdjęcie może pokazać trudną sytuację w Kongo i innych krajach bez ilustrowania horroru i umierających ludzi. W krajach trzeciego świata, jak nigdzie indziej, najmłodsi są wśród tych, którzy najbardziej cierpią. Państwa afrykańskie, jak Angola czy Kongo są bogate w surowce naturalne, ale ludzie nadal tam cierpią z biedy i głodu.

 

Prace prezentowane na wystawie podzielone są na dwie kategorie wydzielone w ramach głównego tematu "At the heart of the image": Sztuka oraz Dokument.

 

Zwycięzca w kategorii Sztuka to Kousuke Inaba z Japonii, który otrzymał nagrodę za fotografię "Fantasy Park" (Baśniowy park), a w kategorii Dokument - Andrea Oschetti z Hongkongu za "Refugees' Kindergarten" (Przedszkole uchodźców). Wśród laureatów znalazł się także reprezentant naszego kraju, Marcin Klepacki, który otrzymał drugą nagrodę w kategorii "Sztuka" za fotografię "Dream" inspirowaną wierszem Jacka Kaczmarskiego "Mucha w szklance lemoniady".

 

Tegoroczna edycja była wyjątkowa ze względu na to, że po raz pierwszy w historii konkursu wprowadzono kategorię młode talenty. Przyznano w niej cztery nagrody i szesnaście wyróżnień. Nagrody te zdobyli: Jean Balke z Niemiec za zdjęcie "Volcanic World on Java" (Wulkaniczny świat Jawy), Patrick Dilkie z Kanady za pracę "Through the Eyes" (Przez oczy), Ran Zhao z Singapuru za "Tree's Victory" (Zwycięstwo drzewa) i Satoko Fujimoto z Japonii za zdjęcie zatytułowane "Myself" (Autoportret). Jury wyróżniło także fotografię "Dogs" (Psy) autorstwa Matyldy Pachowicz.

 

Komentując tegoroczną edycję konkursu NPCI, Michio Kariya, prezes firmy Nikon Corporation, powiedział: Jedna chwila. Jeden świat. Od 30 lat konkurs Nikon Photo Contest International stanowi zachętę dla najlepszych fotografów z całego świata do zgłaszania swoich zdjęć, które są następnie oceniane przez profesjonalne jury. Byliśmy miło zaskoczeni tak olbrzymią liczbą zgłoszeń, ale przede wszystkim zaintrygowały nas zdolności zwycięzcy konkursu, który potrafi tak wspaniale posługiwać się językiem fotografii, zrozumiałym dla wszystkich.

 

BART POGODA

Jak co roku, gdy w Warszawie zima ... Bartosz Pogoda udaje się w podróż śladami innych kultur. Tym razem trzymiesięczna podróż do Indii zaowocowała portretami i zdjęciami reporterskimi. Bartkowi Pogodzie udało się połączyć pasję z pracą, przyjemność zwiedzania nieznanych miejsc z trudami podroży. Prezentowane zdjęcia przepełnione są kolorem, atmosferą i temperaturą Indii „.... dwa wieczory na festiwalu tańca (... będzie mi się śniło przez następne noce), dziwne rozmowy przy słodkiej herbacie, lepkie palce od parroty, dwa pogrzeby i jedno wesele, kąpiel o wschodzie słońca” - to tylko nieliczne wspomnienia... Ponadto - widok zniszczeń po Tsunami - „Magiczne i złowrogie słowo. Teraz już żadna plaża w Azji nie będzie taka sama”.

Dorobek artystyczny to publikacje m.in. w: „Dos Dedos”, „Zwierciadle”, „Guardian”, „WEA Magazyn”, „Gazecie Wyborczej”, „Newsweek”, „Filipince”, „Aktivist”, „Artegence”.

 

LOMO SAPIENS

Odbicie to obraz przedstawiający pewną sytuację w przestrzeni logicznej. Zawsze przedstawia istnienie i nieistnienie zjawiska

... zawsze jest prawdziwy i fałszywy, trafny i błędny, zgodny i niezgodny

... jest modelem rzeczywistości.

Strukturę obrazu wyznacza związek jego elementów. Obraz lomografii odwzorowuje rzeczywistość w swoich własnych elementach.

To co wspólne rzeczywistości i jej odbiciu to forma logiczna. "Po-prawni" mówią, że tylko ona gwarantuje prawdę w obrazie.

Forma winna być przecież nośnikiem tego co sensowne i tego co racjonalne. Odwzorowania w lomografii nie zawsze mieszczą się w ramach tego co racjonalne, sensowne i poprawne. Racjonalność zawsze zakłada przemoc wobec inności, amorfizmu i nonsensu, wchłania ją swoją logiką.

 

Maciej Lebiedowicz

 

Arctic Paper prezentuje - COOL SOLUTIONS

 

Hasło przewodnie firmy Arctic Paper: HOT PRODUCTS. COOL SOLUTIONS stało się tematem konkursu, wymagającym od jego uczestników niebanalnych pomysłów i ciekawych rozwiązań rozumianych w bardzo szerokim kontekście. Zarówno pod względem intrygującego przedmiotu fotografii, oryginalnego ujęcia, próby opowiedzenia jakiejś historii, wychwycenia ekspresji chwili, czy wreszcie samej techniki wykonania. Takie też były kryteria, jakimi kierowało się jury, które przyznało 12 równorzędnych nagród. Jedną z nich jest prezentacja prac w kalendarzu Arctic Paper. Wśród laureatów znaleźli się artyści z różnych krajów Europy, zarówno tacy, którzy mają na swoim koncie wiele prestiżowych wyróżnień, jak i młodzi, zdolni, rozpoczynający karierę fotografika. Na wystawę COOL SOLUTIONS składają się wszystkie wyróżnione w konkursie prace.

 

TARGI FILM VIDEO FOTO

Hala nr 1

ul.Stefanowskiego 30

Łódź

 

6-7 kwietnia 10.00-18.00

8 kwietnia 10.00-16.00


ostatnia aktualizacja: 2006-03-27
« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności