13 września 2014 (sobota), godz. 20:30

Inauguracja 37. Łódzkich Spotkań Teatralnych

Łódzkie Spotkania Teatralne to od lat najważniejszy polski festiwal promujący nowe zjawiska w dziedzinie awangardy teatralnej z Polski i zagranicy. To najstarsza tego typu impreza kulturalna w Łodzi i jedna z najstarszych w Polsce. Do tej pory zrealizowano 36 edycji (od 1964 r.). Festiwal nieustannie się rozwija, wzbogaca o nowe aspekty odpowiadające na bieżące zapotrzebowanie zarówno artystów, jak i odbiorców współczesnego teatru poszukującego.

37. ŁST to znane, światowej klasy teatry, które o człowieka pytają z sposób zaczepny, często prowokacyjny oraz młode, poszukujące własnej drogi artystycznej polskie zespoły, grupy artystyczne, które inaczej kreują przestrzeń sceniczną, w inny sposób postrzegają rolę człowieka we współczesnym świecie. W ten sposób dajemy sygnał, że teatr jest ważnym narzędziem artystycznego dialogu i społecznej aktywności.

ŁST, poprzez podejmowanie tematyki społecznej zwiększą rolę kreacji artystycznej jako ważnego narzędzia komunikacji międzyludzkiej i przyczynią się do budowania wielokulturowego oraz społecznego dialogu poprzez sztukę.

Podczas tegorocznych Łódzkich Spotkań Teatralnych widzowie zobaczą spektakle takich teatrów, jak: Usta Usta Republika, Radykalna Frakcja Medialna Mazut, Teatr Formy, Teatr Cinem i Dada von Bzdulow, TeArt oraz grupy zagraniczne z Japonii i Białorusi. Spotkania gościć będą w Bełchatowie, Radomsku, Piotrkowie Trybunalskim, Opocznie, Sieradzu, Kutnie, Łowiczu, Wieluniu i oczywiście w Łodzi.

Inauguracja 37. ŁST:

Teatr Biuro Podróży, "Carmen Funebre"

13.09.2014, Placu 3 Maja, Radomsko, godz. 20.30

Po spektaklu spotkanie artystów z publicznością oraz dyskusja "Kontynuatorzy i aroganci" (o społecznej roli teatru dawniej i dziś), prowadzone przez Paulinę Ilską.

Teatr Biuro Podróży

Istnieje od 1988 roku. Jego założycielem i reżyserem jest Paweł Szkotak. W ciągu ponad dwudziestu lat poszukiwań artystycznych stworzył, wraz z zespołem, własną metodę pracy nad spektaklem oraz rozpoznawalny styl teatralny. Teatr przygotował 14 autorskich spektakli, w tym osiem widowisk plenerowych, pięć spektakli salowych oraz akcję teatralną w specjalnie przystosowanej do tego zamkniętej przestrzeni. Spektakle teatru zaprezentowane zostały w blisko 50 krajach świata, na sześciu kontynentach (m.in. w Argentynie, Australii, Brazylii, Kolumbii, na Kubie, w Egipcie, Indiach, Iranie, Izraelu, Jordanii, Korei, Libanie, Meksyku, Palestynie, Singapurze, USA, na Tajwanie i w większości krajów europejskich).

Teatr Biuro Podróży prowadzi działalność nie tylko artystyczną, polegającą na produkcji i prezentacji spektakli, ale również edukacyjną - jest to praca artystyczna z ludźmi i grupami teatralnymi na świecie: warsztaty teatralne oraz projekty artystyczne.

Teatr Biuro Podróży był uczestnikiem największych światowych festiwali teatralnych oraz laureatem prestiżowych nagród. W uznaniu tego faktu teatr otrzymał w 2002 roku nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi dla promocji Polski w świecie oraz nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie teatru. W 2005 Paweł Szkotak otrzymał prestiżowy Paszport "Polityki". W 2008 roku Paweł Szkotak, Marta Strzałko i Jarosław Siejkowski otrzymali Medale Gloria Artis przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego.

"Carmen Funebre"

Inspiracją do powstania tego przestawienia były nasilające się konflikty etniczne, wybuchy nacjonalizmu i wojna w Bośni. Podczas pracy nad spektaklem członkowie zespołu spotkali się z uchodźcami z byłej Jugosławii. Ich relacje przyczyniły się do powstania uniwersalnych metafor opisujących los wygnańców. W przedstawieniu nielinearna historia rozgrywa się w planie realistycznym oraz metafizycznym.

W "Carmen Funebre" Teatr Biuro Podróży używa spektakularnych środków przyciągających uwagę zarówno doświadczonego widza, jak i przypadkowego przechodnia. Szczudła, ogień, efekty świetlne, przejmująca muzyka wywołują lęk i współczucie. W spektaklu używa się niewielu słów, ale sekwencja sugestywnych obrazów wywołuje u widza silne wrażenie. Widowisko, choć odnoszące się do wojny w Bośni, nadal pozostaje aktualne. W obliczu dramatycznej sytuacji na Ukrainie i wobec zagrożenia wojną, zyskuje nowy wymiar polityczny, społeczny i artystyczny.


opublikowano: 2014-09-10
Komentarze
Polityka Prywatności