Krzysztof Wodiczko NA RZECZ DOMENY PUBLICZNEJ, Muzeum Sztuki w Łodzi, 26 czerwca - 13 września 2015.
Na rzecz domeny publicznej to wystawa, która w retrospektywnym przeglądzie prac wydobywa krytyczny i utopijny wymiar sztuki Krzysztofa Wodiczki. Pozwala też zobaczyć, jak polityczna aktywizacja i zaangażowanie w problematykę społeczną łączy się w tej sztuce z technologiczną precyzją i estetyczną wirtuozerią.
Wybór realizacji z lat siedemdziesiątych ukazuje przechodzenie od analitycznych rozważań do problematyki kulturowej i społecznej. Dokumentacja kilkudziesięciu projekcji zewnętrznych realizowanych od początku lat osiemdziesiątych, prezentuje dokonania artysty w dziedzinie sztuki publicznej. Filmowe rejestracje projekcji, performatywne Instrumenty oraz Pojazdy dają wgląd w praktykę artystyczną rozwijaną z myślą o włączeniu w życie publiczne tych, którzy nie mają w nim swojej reprezentacji. Działania realizowane pod hasłem "rozbrajania pamięci" wprowadzają w problematykę projektów z ostatnich lat, które są estetyczną i polityczną odpowiedzią artysty na potrzebę wypracowywania publicznych dyskursów antywojennej kultury. Prace, w których Wodiczko dokonuje demontażu kultury wojny i przemocy, znajdują odniesienia we wcześniejszych projekcjach na wojenne monumenty, w których artysta destabilizował pomnikową, triumfalistyczną wizję historii. Wystawa proponuje obraz sztuki rozumianej jako praktykowanie demokracji - sztuki, w której polityka łączy się z etyką, a polityczne z estetycznym.
Wystawie towarzyszy obszerna publikacja opracowana z udziałem Bożeny Czubak, Rosalyn Deutsche, Toma Ecclesa i Piotra Piotrowskiego.
Krzysztof Wodiczko, urodzony w Warszawie w 1943 roku, mieszka i pracuje w Nowym Jorku, Bostonie i Warszawie. Artysta multimedialny, teoretyk sztuki, wykładowca akademicki. Był wykładowcą i profesorem goszczącym w École nationale supérieure des Beaux Arts w Paryżu, California Institute of the Arts w Valencii, Cooper Union School of Art w Nowym Jorku, University of Hartford w Hartford, New York Institute of Technology, Nova Scotia College of Art and Design w Halifaksie, Ontario College of Art w Toronto, Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Do 2010 roku pełnił funkcję dyrektora Center for Advanced Visual Studies i kierował grupą badawczą Interrogative Design Group w Massachusetts Institute of Technology w Cambridge. Jest profesorem Art, Design and Public Domain w Harvard Universityw Cambridge, wykłada również w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Doktor honoris causa Maine College of Art w Portland (2004) i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2008).
Od 1968 roku realizował interdyscyplinarne projekty eksperymentalne, m.in. pokazy dźwiękowe wspólnie z kompozytorem i pianistą Szábolcsem Esztényim, współpracował też ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1969 skonstruował pierwsze performatywne urządzenie - Instrument osobisty. Od 1970 roku zaczął prezentować swoje prace z zakresu sztuk wizualnych, instalacje przestrzenne, działania fotograficzne i prace analityczne łączone z konceptualizmem. W latach siedemdziesiątych pracował nad projektami Pojazdów, odnoszącymi się do politycznej i społecznej rzeczywistości ówczesnej Polski. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych zaczął realizować prace z projekcjami obrazów, w których eksponował ideologiczny charakter przedstawienia. Kolejne wersje tych prac powstały już po wyjeździe artysty z Polski, najpierw do Toronto (1977), a następnie do Halifaksu (1978) w Kanadzie. W 1980 roku w Toronto zrealizował pierwsze projekcje w przestrzeni publicznej. W 1986 roku przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie pracował nad urządzeniami i pojazdami projektowanymi z myślą o bezdomnych, emigrantach, weteranach wojennych: Pojazd bezdomnych (1988-1989), Poliscar (1991), Laska tułacza (1992), Rzecznik obcego (1993), Egida (1998), Rozbroja (1999), Pojazd weteranów wojennych (2008), Hełm weterana (2014-2015). Od 1980 roku zrealizował przeszło 90 projekcji z użyciem slajdów i techniki wideo w kilkunastu krajach na różnych kontynentach. Projekcje o wymowie politycznej i społecznej, we wnętrzach galerii i muzeów oraz na fasadach budynków i pomnikach, podejmowały kwestie praw człowieka, demokracji, przemocy, alienacji. Począwszy od krakowskiej projekcji na wieży Ratuszowej (1996), przy użyciu techniki wideo artysta ożywia ważne dla miast monumenty lub budowle obrazami i głosami uczestników projekcji. W 2008 roku (Projekcja weteranów wojennych, Denver) rozpoczął serię projektów, w których uczestniczą weterani wojenni. W projektach i towarzyszących im publikacjach z ostatnich lat (m.in. Łuk triumfalny - Światowy Instytut na rzecz Obalenia Wojen, 2010) podejmuje problematykę antywojenną, inicjując debatę na temat roli kultury w upamiętnianiu wojen. Jest współautorem Pomnika Zniesienia Niewolnictwa w Nantes (2012).
Otrzymał liczne nagrody, m.in.: Hiroshima Art Prize (miasto Hiroszima, 1998); Gyorgy Kepes Prize (MIT, Cambridge, 2004); Nagrodę im. Katarzyny Kobro (2006); Skowhegan Medal for Sculpture (Skowhegan School of Painting and Sculpture, Nowy Jork, 2008); Złoty Medal "Zasłużony kulturze - Gloria Artis" (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, 2009); drugą nagrodę w kategorii Best Architecture or Design Show (za projekt …Out of Here: The Veterans Project), przyznawaną corocznie przez US Art Critics Association, New York (2011); More Art Award, nagrodę przyznawaną co dwa lata artystom podejmującym ważne kwestie edukacyjne lub społeczne (Nowy Jork, 2012). Wspólnie z Julianem Bonderem (za Pomnik Zniesienia Niewolnictwa w Nantes) otrzymał: Honor Award for Design Excellence przyznaną przez Boston Society of Architects (2012); Premio - Ventanas al Futuro (Centro de Arte y Comunicacion, Buenos Aires, 2012); I nagrodę - Premio Bianual de Arquitectura (Sociedad Central de Arquitectos & Consejo Profesional de Arquitectura y Urbanismo, Buenos Aires, 2012); wyróżnienie w ramach European Prize for Urban Public Space (2012); Small Firm Award przyznaną przez Boston Society of Architects (2012).