6-12.01.2017
Filmy z Marlonem Brando w Kinie Przytulnym
Kino Przytulne zaprasza w dniach 6-12 stycznia 2017 na przegląd filmów z amerykańskim aktorem teatralnym i filmowym Marlonem Brando.
Program przeglądu:
6 I godz.19.30 OSTATNIE TANGO W PARYŻU
7 I godz.17.00 DON JUAN DEMARCO
godz.19.00 OBŁAWA
8 I godz.16.00 KOSZMARY
godz.18.00 DWA OBLICZA ZEMSTY
9 I godz.18.30 MARLON BRANDO O SOBIE
10 I godz.16.15 DWA OBLICZA ZEMSTY
godz.19.00 KOSZMARY
11 I godz.16.30 OBŁAWA
godz.19.00 DON JUAN DEMARCO
12 I godz.13.30 OSTATNIE TANGO W PARYŻU
godz.16.00 MARLON BRANDO O SOBIE
DWA OBLICZA ZEMSTY (USA; 1961; 140 minut; od 12 lat) - klasyka westernu. Po ucieczce z więzienia Rio chce zemścić się na swoim byłym kompanie, który oszukał go i przywłaszczył sobie łup z napadu na bank. REŻYSERIA: Marlon Brando. WYKONAWCY: Marlon Brando, Karl Malden, Katy Jurado, Ben Johnson, Slim Pickens. (8, 10 I)
OBŁAWA (USA; 1966; 130 minut; od 15 lat) - przejmujący dramat o sile nienawiści i uprzedzeń rozgrywający się w małym miasteczku w Teksasie. Na wieść o zabiciu przypadkowego kierowcy, rozwścieczeni mieszkańcy postanawiają sami wymierzyć sprawiedliwość. Winny jest już wybrany i ma być surowo ukarany, ale czy jest sprawcą morderstwa - to nie jest takie ważne. REŻYSERIA: Arthur Penn. WYKONAWCY: Marlon Brando, Jane Fonda, Robert Redford, Robert Duvall, E.G. Marshall, Angie Dickinson, Janice Rule, Miriam Hopkins, James Fox, Richard Bradford. (7, 11 I)
OSTATNIE TANGO W PARYŻU (Włochy-Francja; 1972; 125 minut; od 18 lat) - skandaliczny dramat psychologiczno-obyczajowy. W opuszczonym mieszkaniu dwoje obcych sobie ludzi uprawia niezobowiązujący seks. Nic o sobie nie chcą wiedzieć, nie znają nawet swoich imion. Sytuacja komplikuje się w momencie, kiedy mężczyzna zakochuje się w swojej partnerce. REŻYSERIA: Bernardo Bertolucci. WYKONAWCY: Marlon Brando, Maria Schneider, Jean-Pierre Leaud, Maria Michi, Catherine Allegret, Catherine Sola. (6, 12 I)
KOSZMARY (Wielka Brytania; 1972; 90 minut; od 18 lat) - nastrojowy thriller psychologiczny, inspirowany powieścią "W kleszczach lęku" Henry'ego Jamesa. Wiek XIX. Po śmierci rodziców nastoletnie rodzeństwo Flora i Miles jest wychowywane w wiejskiej posiadłości pod opieką młodej guwernantki, panny Jessel. Jednak prawdziwym autorytetem dla dzieci jest prostacki i nieokrzesany ogrodnik Peter Quint, który wpaja im własne prawdy i zasady. Niewłaściwie interpretując to, co widzą i słyszą od dorosłych, Flora i Miles swoim zachowaniem doprowadzają do wydarzeń, zakończonych dramatycznym finałem. REŻYSERIA: Michael Winner. WYKONAWCY: Marlon Brando, Stephanie Beacham, Thora Hird, Harry Andrews, Verna Harvey, Christopher Ellis, Anna Palk. (8, 10 I)
DON JUAN DEMARCO (USA; 1994; 95 minut; od 12 lat) - liryczna, refleksyjna i przepełniona ciepłym humorem opowieść o miłości, a właściwie o głęboko ludzkiej potrzebie przeżywania tego najpiękniejszego z uczuć. Psychiatra usiłuje pomóc młodemu mężczyźnie, który uważa się za Don Juana, najlepszego kochanka wszech czasów. REŻYSERIA: Jeremy Leven. WYKONAWCY: Johnny Depp, Marlon Brando, Faye Dunaway, Geraldine Pailhas, Rachel Ticotin, Talisa Soto. (7, 11 I)
MARLON BRANDO O SOBIE (Wielka Brytania; 2015; 95 minut; od 12 lat) - dokumentalny film, którego twórca otrzymał dostęp do niepublikowanych nigdy setek godzin nagrań audio, które służyły Marlonowi Brando za swoisty pamiętnik. Z tych materiałów dokumentalista ułożył historię życia słynnego aktora, który w późniejszych latach był uważany za outsidera i niebezpiecznego egocentryka, ale tak naprawdę świadomie odciął się od hollywoodzkiego blichtru, a na dodatek przeżył kilka autentycznie druzgocących osobistych tragedii. REŻYSERIA: Stevan Riley. (9, 12 I)
MARLON BRANDO (3.04.1924-1.07.2004) - legendarny aktor sceniczny i filmowy, który zadebiutował na Broadwayu w sentymentalnym hicie "Remember Mama". Przełomowy moment jego kariery nadszedł wraz z dramatem Tennessee Williamsa "Tramwajem zwanym pożądaniem", wyreżyserowanym przez Elię Kazana. Brando swoją nowatorską grą wywarł ogromny wpływ na kolejne pokolenia aktorów. Jako nieoficjalny rzecznik swojej generacji młody Brando zaczął być utożsamiany z buntownikiem, sprzeciwiającym się niezrozumiałym dla niego prawom, normom, zasadom, regułom i zakazom. Pierwszym filmem Brando był reżyserowany przez Freda Zinnemanna obraz "Pokłosie wojny" (1950), opowiadający historię sparaliżowanego, walczącego o godność weterana wojennego. Następna była filmowa wersja "Tramwaju zwanego pożądaniem" (1951), która na zawsze umieściła Brando w sercach publiczności i uczyniła go jednym z pierwszych aktorów "nowego pokolenia", przedzierających się ku gwiazdorstwu, jeszcze przed pojawieniem się Jamesa Deana i Paula Newmana. Rola Stanleya Kowalskiego przyniosła mu pierwszą nominację do Oscara. Jego następne role to meksykański rewolucjonista w "Viva Zapata!" (1952) i Marek Antoniusz w szekspirowskim "Juliuszu Cezarze" (1953) w adaptacji Josepha L. Mankiewicza (obie role nominowane do Oscara). Talent Brando został potwierdzony filmem "Dziki" (1953), dzięki któremu czarna kurtka motocyklisty stała się obowiązkowym strojem młodych twardzieli. Brando otrzymał Oscara za wielowymiarową kreację w znakomitym filmie Kazana "Na nabrzeżach" (1954). Jego kolejne role charakteryzowały się różnorodnością: Napoleon w "Desiree" (1954), hazardzista w "Faceci i laleczki" (1955), japoński tłumacz w "Herbaciarni "Pod Księżycem" (1956), pilot w wojnie koreańskiej zakochany w japońskiej śpiewaczce w "Sayonara" (1957) Joshuy Logana, oficer Fletcher Christian w "Buncie na Bounty" (1962). Brando jednorazowo podjął się także wyzwania - zastąpił Stanleya Kubricka i wyreżyserował western "Dwa oblicza zemsty" (1961). Stopniowo starał się zerwać ze swoim wizerunkiem buntownika w latach 60. Pojawił się w "Jak ptaki bez gniazd" (1960), "Spokojny Amerykanin" (1963), "Obława" (1966), sparodiował siebie w komedii "Opowieść do poduszki" (1964) i zagrał homoseksualistę w "Zwierciadle złotego oka" (1967) u boku Elizabeth Taylor. Jednakże jego pozycja stopniowo słabła (m.in. fatalna rola w filmie Charlesa Chaplina "Hrabina z Hongkongu" z Sophią Loren), dopóki Francis Ford Coppola nie obsadził go w tytułowej roli w "Ojcu chrzestnym" (1972). Otrzymał wtedy drugiego Oscara dla najlepszego aktora. W tym samym roku zagrał w angielskim thrillerze psychologicznym "Koszmary" Michaela Winnera i w skandalizującym "Ostatnim tangu w Paryżu" Bernardo Bertolucciego. W "Przełomach Missouri" (1976) Brando wcielił się w ekscentrycznego rewolwerowca tropiącego koniokrada, granego przez Jacka Nicholsona. Następnie zagrał Jor-Ela, ojca "Supermana" (1978) oraz przyczynił się do stworzenia przerażającej postaci pułkownika Kurtza w dramacie wojennym Coppoli "Czas Apokalipsy" (1979), a także zdobył nominację do Oscara dla najlepszego aktora drugoplanowego za rolę w filmie "Sucha biała pora" (1989). Brando otrzymał pochlebne recenzje za parodię Dona Corleone w "Nowicjuszu" (1990) i rolę psychiatry w "Don Juanie DeMarco" (1994). Pojawił się także jako szalony naukowiec w remake'u "Wyspy doktora Moreau" (1996).
opublikowano: 2017-01-04