Miejsce: Wytwórnia
Łódź, Łąkowa 29
Cena biletu 1 dzień (siedzące nienumerowane): 35 PLN
SUNDIAL-JACHNA/TARWID/KARCH, JAZZ BAND MŁYNARSKI-MASECKI
BILETY ULGOWE PRZYSŁUGUJĄ:
Posiadaczom Karty Klubu Wytwórnia
Posiadaczom Karty Selgros Partner
Posiadaczom Elektronicznej Migawki MPK
Posiadaczom Karty Młodzi w Łodzi
Część I: Sundial – Jachna/Tarwid/Karch
Trio Sundial, które usłyszymy w pierwszej części tego wieczoru, to jeden z ciekawszych projektów ostatnich lat na polskiej scenie jazzowej. W skład zespołu wchodzi trębacz Wojciech Jachna oraz dwóch młodszych metrykalnie, ale muzycznie świadomych i dojrzałych absolwentów prestiżowego Rytmisk Musikkonservatorium w Kopenhadze – pianista Grzegorz Tarwid i perkusista Albert Karch. Wart podkreślenia jest równomierny podział ról w zespole, bowiem słuchając koncertów tego trio ma się wrażenie przysłuchiwania muzycznej dyskusji przyjaciół, a nie solisty i tzw. „sekcji”.
Nowa płyta tego składu zatytułowana „Sundial II” (Hevhetia Records, 2016) zawiera 9 kompozycji napisanych przez poszczególnych członków formacji i pokazuje konsekwentny progres zespołu od momentu debiutu, zarówno w wypracowywaniu wspólnego brzmienia, jak i w interakcji. Wszystkie współczesne inspiracje - od delikatnej kameralistyki, poprzez nowoczesny akustyczny mainstream, aż po elementy improwizacji free - słychać na płycie, która aż skrzy się od pomysłów.
Wojciech Jachna (ur. 1976) to trębacz i improwizator. W jego dorobku znajduje się przeszło 20 albumów z różnymi wykonawcami, w tym z Contemporary Noise Quintet/Sextet, Sing Sing Penelope, trójmiejskimi Mordami czy reggae’owym Dubska. Współpracował z wieloma polskimi artystami, między innymi legendą sceny improwizowanej Andrzejem Przybielskim. Obecnie tworzy wiele ciekawych składów: Jachna/Wójciński, Jachna/Buhl, Jachna/Mazurkiewicz/Buhl, Jaząbu, Jachna/Cichocki/Urowski/Krawczyk, Jachna/Chojnacki czy Innercity Ensemble.
Grzegorz Tarwid (ur. 1994) jest pianistą i kompozytorem. Doświadczenie zbierał od wielu mistrzów polskiej pianistyki: najpierw od weterana jazzu tradycyjnego Wojciecha Kamińskiego, następnie Andrzeja Jagodzińskiego i Michała Tokaja, by przenieść się na studia do Kopenhagi i inspirować duńską szkołą free: Jacobem Anderskovem czy Carstenem Dahlem. Ma na swoim koncie koncerty m.in. ze Zbigniewem Namysłowskim, Kazimierzem Jonkiszem, Maciejem Obarą czy Tomaszem Dąbrowskim. Współtworzy autorski kwartet (z Maciejem Kądzielą, Andrzejem Święsem i Krzysztofem Szmańdą), kwartet Shelton / Tarwid / Jacobson / Berre, Sextet Franciszka Pospieszalskiego i duet Diomede.
Albert Karch (ur. 1993) – perkusista, kompozytor i producent muzyczny. Występował m.in. z Tomaszem Dąbrowskim, Aliną Mleczko, Kamilem Piotrowiczem, Kubą Wójcikiem czy kwartetem Marka Malinowskiego, a także zespołem muzyki współczesnej Sort Hul Ensemble. Koncertował na całym świecie, m.in. w Japonii, Danii, Niemczech, Rosji czy Anglii. Współtworzy formacje Franciszek Pospieszalski Sextet i Minim Experiment. Współlider Albert Karch/Yuta Omino Quartet, producent dream-popowego elektronicznego duetu NENNE oraz muzyk sesyjny, mający na koncie liczne nagrania i uznanie krytyki. Interesuje się każdym z etapów tworzenia muzyki, wzbogacaniem środków i metod wykonawczych, a jego największą inspiracją jest dźwięk sam w sobie. Ceni sobie delikatność i subtelność przekazu.
Część II: Jazz Band Młynarski-Masecki
Przedwojenny polski jazz jeszcze nigdy nie był tak blisko współczesnych słuchaczy. Za sprawą Jazz Bandu Młynarski-Masecki i ich płyty „Noc w wielkim mieście” przeżywa obecnie swoją drugą młodość.
Wbrew obiegowej opinii, jazz nie trafił do Polski na falach słuchanego po kryjomu Radia Wolna Europa. Pierwsze polskie jazzowe utwory powstawały już pod koniec lat XX-stych ubiegłego wieku. Wybitni kompozytorzy, wśród nich takie sławy, jak Henryk Wars, Jerzy Petersburski czy bracia Artur i Henryk Gold, zasłuchiwali się w płytach zza oceanu czy z Berlina i tworzyli hity na potrzeby filmów, kabaretów, teatrów i rewii, a także na zamówienie coraz liczniejszych wytwórni płytowych, m.in. Columbia czy Syrena Record. W ten oto sposób do 1939 roku powstały tysiące kompozycji i nagrań z udziałem wybitnych instrumentalistów, śpiewaków i aktorów. Dopiero II wojna światowa przekreśliła wielkie nazwiska i imponujące życiorysy, przerwała ciągłość i zakończyła okres "prosperity" młodego polskiego show biznesu. Na szczęście nie bezpowrotnie, czego dowodem jest ten właśnie projekt.
Wybitny pianista Marcin Masecki razem z synem cenionego poety Wojciecha Młynarskiego – Janem Emilem Młynarskim – założyli zespół odwołujący się do starej tradycji polskich orkiestr jazzowych międzywojnia. Ścierając kurz z zapomnianych utworów tchnęli w nie drugie życie, na naszych oczach pisząc tym samym nową, barwną historię muzyki.
W repertuarze Jazz Bandu znalazły się w większości nieznane utwory swingowe i tanga, których rodzimi kompozytorzy znani byli na całym świecie. Projekt skupiony jest wokół ducha postaci jednego z najpopularniejszych i najwybitniejszych śpiewaków dwudziestolecia międzywojennego w Polsce – Adama Astona, a także Henryka Warsa – najważniejszego polskiego przedwojennego pianisty, aranżera i kompozytora.
Masecki z Młynarskim niejako rekompensują stracone szanse całego pokolenia polskich artystów rozrywkowych, którzy w okresie wielkiego rozwoju musieli uciekać, walczyć, ginąć czy emigrować, osierocając przy tym polską muzykę rozrywkową w niepowetowany sposób. Aranżacje Marcina i głos Janka nadają całości zupełnie nowy oddech, czyniąc tę muzykę aktualną i użytkową, do tańca i wzruszeń.
Projekt Młynarski-Masecki swoją płytą „Noc w wielkim mieście” wywołał w Polsce falę poruszenia, zwłaszcza wśród młodego pokolenia. Koncerty Jazz Bandu niczym międzywojenne dancingi gromadzą tłumy roztańczonej i uradowanej publiki, która wyglądem przypomina postaci z minionych czasów, a przy tym ochoczo wyśpiewuje linijki „Nikodema”, „Adbuł Bey’a” czy „Mr. Browna”. Możliwość obcowania z przedwojennymi piosenkami stała się w naszym kraju na tyle atrakcyjna, by zostać nie tylko nową modą, ale też – artystycznym sposobem wyrażania siebie. Jazz Band został doceniony również przez branżę fonograficzną i otrzymał Fryderyka 2017 w kategorii Teledysk Roku za wspomniany utwór „Abduł Bey”.
Zespół wystąpi w składzie:
Marcin Masecki - pianino, aranżer, dyrektor muzyczny
Jan Emil Młynarski - śpiew, bandżola
Jerzy Rogiewicz - perkusja
Piotr Wróbel - tuba
Tomasz Duda - saksofon
Jarosław Bothur - saksofon
Michał Fetler - saksofon
Wiesław Wysocki - saksofon