Wywiad z prodziekanem kierunku pedagogika WSBiNZ

Strona www: www.medyk.edu.pl/
Dział: Łódź

Rozmowa z prodziekanem kierunku pedagogika Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi dr. Wojciechem Welskopem

1. Czy Pana zdaniem pedagogika to kierunek przyszłości, czy warto wybrać studia pedagogiczne?

Pedagogika to wyjątkowy kierunek, który daje podstawy wiedzy zarówno z zakresu nauk społecznych, humanistycznych, a także nauk prawnych. Każdy człowiek, który chciałby rozwinąć lub nabyć szeroko pojęte umiejętności społeczne, powinien wybrać kierunek pedagogika. Wiedza pedagogiczna jest doskonałym filarem pod wszelkiego rodzaju działania, zarówno na gruncie zawodowym, jak i prywatnym. Wieloaspektowe podejście pedagogiki do kwestii rozwoju człowieka w ciągu całego jego życia sprawia, że pedagog to doskonały wychowawca i opiekun osób w każdym wieku. Różnorodność umiejętności społecznych pedagoga sprzyja efektywnej pracy zarówno z dziećmi, młodzieżą, jak i osobami dorosłymi.

2. Jakby Pan rozwinął pojęcie "różne twarze pedagoga"?

Pedagog wielu osobom w społeczeństwie polskim kojarzy się tylko i wyłącznie z zawodem nauczyciela. Niejednokrotnie pojęcia "pedagog" i "nauczyciel" stosowane są zamiennie. Jest to jednak niewłaściwe podejście do zawodu pedagoga. Wyjaśniając termin pedagogika, a tym samym opisując zawód pedagoga, należy zwrócić uwagę na szerokie spektrum tejże dyscypliny naukowej. Pedagog to nie tylko nauczyciel pracujący w szkole i opiekujący się dziećmi, pedagog to także osoba, która opiekuje się oraz współpracuje z ludźmi dorosłymi czy starszymi. Niejednokrotnie pedagoga spotkamy zatem w szkole, zakładzie poprawczym, zakładzie karnym, ale także w domu spokojnej starości. Pedagog to osoba zajmująca się prewencją kryminalną, profilaktyką zagrożeń społecznych czy terapią środowiskową. Wszelkiego rodzaju działania resocjalizacyjne w środowisku otwartym to również zadania współczesnego pedagoga. Pedagog w związku z doskonale rozwiniętymi umiejętnościami społecznymi to także świetny trener, szkoleniowiec oraz bardzo dobry koordynator wszelkiego rodzaju działań i aktywności związanych z edukacją. Pedagog to również doskonały menadżer projektów społeczno-kulturalnych. Różnorodność "twarzy" pedagoga sprawia, że zawód ten jest konkurencyjny na rynku pracy.

3. Jaką przyszłość widzi Pan dla kierunku pedagogika skoro nie da się nie zauważyć, że upadają kolejne uczelnie prowadzące tego typu studia?

Przede wszystkim uważam, że likwidacja wielu uczelni w całej Polsce nie ma nic wspólnego z prowadzonym tam kierunkiem studiów, jakim jest pedagogika. Upadek wielu uczelni jest spowodowany przede wszystkim niżem demograficznym lub po prostu złym zarządzaniem. Uważam, że pedagogika jest niezwykle prężnie rozwijającym się kierunkiem studiów. Każdego roku można zauważyć nowe specjalności w obszarze tej dyscypliny naukowej, będące odpowiedzią na potrzeby rynku pracy. Przyglądając się wielu uczelniom w Polsce można rzeczywiście zaobserwować, że niektóre kierunki studiów są likwidowane, tak jak na przykład politologia czy socjologia, ponieważ na rynku pracy nie ma zapotrzebowania na ekspertów w tych dziedzinach nauki. W miejsce likwidowanych kierunków powstają nowe. Pedagogika natomiast cały czas obecna jest w ofercie kształcenia wielu uczelni od początku ich istnienia, a co więcej w dalszym ciągu ten kierunek studiów rozwijany jest o nowe specjalności, co świadczy o potrzebie dalszego kształcenia pedagogów.

4. Był Pan organizatorem konferencji "Przyszłość edukacji - edukacja przyszłości" - temat bardzo aktualny, jakie konkluzje przyniosła ta konferencja?

Podczas obrad na konferencji "Przyszłość edukacji - edukacja przyszłości" można było zauważyć interdyscyplinarność i wieloaspektowość pedagogiki jako dyscypliny naukowej. Prelegenci zwracali uwagę między innymi na globalne wymiary edukacji przyszłości, podmioty edukacji, metody i narzędzia stosowane w edukacji, a także podejmowali kwestie szans i wyzwań edukacji przyszłości. Konkludując rozważania podjęte podczas konferencji można stwierdzić, że istotą edukacji powinna być przede wszystkim wiedza i otwartość na zmiany. Zamykanie się w szablonach nie prowadzi do niczego dobrego, wręcz przeciwnie, rodzi jedynie stereotypy, które blokują rozwój człowieka, a tym samym całego społeczeństwa. Postrzeganie pedagogiki, istotą której jest między innymi edukacja, jako dyscypliny naukowej dającej możliwości wielorakiego rozwoju, stanowi klucz do sukcesu każdego człowieka.

5. Jak Pan widzi rozwój kierunku pedagogika w WSBiNoZ?

Być może jestem niepoprawnym optymistą, ale uważam, że pedagogika jako kierunek studiów w WSBiNoZ, zarówno pierwszego i jak i drugiego stopnia, ma bardzo duże możliwości rozwoju. Indywidualne podejście do Studenta, unikatowe specjalności, a przede wszystkim najwyższa jakość kształcenia to priorytety naszej działalności. W trosce o naszych Studentów cały czas analizujemy również potrzeby rynku pracy, aby każdy Absolwent kierunku pedagogika znalazł zatrudnienie w obszarze swoich zainteresowań. Każdego roku proponujemy unikatowe specjalności, by nie powielać oferty edukacyjnej innych uczelni. W najbliższym roku akademickim proponujemy naszym Studentom dwie nowe specjalności: terapeuta środowiskowy na studiach I stopnia oraz koordynator ds. szkoleń i rozwoju kadr w ramach studiów II stopnia. Studenci kierunku pedagogika w WSBiNoZ w Łodzi mogą również liczyć na wsparcie kadry naukowo-dydaktycznej w zakresie rozwoju swoich zainteresowań naukowych, między innymi w ramach Koła Naukowego Młodych Pedagogów.

6. Co wyróżnia kierunek pedagogika WSBiNoZ od studiów pedagogicznych na innych uczelniach?

Studiując pedagogikę w WSBiNoZ każdy Student ma pewność, że wiedza, którą zdobywa, przekazywana jest przez ekspertów w danej dziedzinie naukowej. Skupienie się na kilku unikatowych specjalnościach, które są odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku pracy sprawia, że kadra prowadząca zajęcia to wyłącznie specjaliści w swojej dziedzinie, bardzo często praktycy. Zbyt szeroki wachlarz specjalności w wielu uczelniach sprawia, że jakość przeradza się w ilość, a kalkulacyjność działań staje się priorytetem - nie można być przecież specjalistą od wszystkiego. W WSBiNoZ stawiamy tylko i wyłącznie na jakość kształcenia, gwarantujemy tym samym niewielkie grupy w trakcie prowadzenia zajęć, indywidualne podejście do każdego Studenta, a także różnorodność metod i form kształcenia.

7. Czy studenci kierunku pedagogika to ludzie o wyjątkowej wrażliwości, empatii, otwartości na drugiego człowieka?

Nie ma możliwości, aby studenci kierunku pedagogika, nie charakteryzowali się wysoko rozwiniętą empatią, czy otwartością na drugiego człowieka. Społeczny wymiar studiów determinuje wysoko rozwinięte umiejętności inter- i intrapersonalne. Pedagog to człowiek, który na co dzień utrzymuje kontakty z innymi ludźmi, zatem wyjątkowa wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka jest jego obligatoryjną umiejętnością. Różnorodność form kształcenia sprawia, że każdy Student pedagogiki w trakcie procesu kształcenia zostaje wyposażony w szeroki wachlarz umiejętności społecznych, niezbędnych w kontakcie z drugim człowiekiem.

8. Jak wyglądają zajęcia na kierunku pedagogika, czy są to głównie wykłady, czy warsztaty? Czy jest dużo zajęć praktycznych, jakiego rodzaju to zajęcia?

Na kierunku pedagogika w WSBiNoZ , w związku z praktycznym profilem kształcenia, proponujemy naszym Studentom różnorodne formy zajęć. Studenci uczestniczą zarówno w wykładach, ćwiczeniach, warsztatach, zajęciach projektowych, jak i w zajęciach terenowych. Szczególny nacisk kładziemy na rozwój umiejętności praktycznych, stąd w programie kształcenia na każdym etapie studiowania, w ramach każdej specjalności, zapewniamy różnorodność zajęć. Odchodząc od szablonowych form kształcenia, pokazujemy naszym Studentom możliwości wykorzystania wiedzy pedagogicznej w każdym obszarze życia zawodowego. Studenci uczestniczą w niewielu wykładach, na kierunku pedagogika w WSBiNoZ przeważają bowiem zajęcia prowadzone w formie projektów, warsztatów czy zajęć w terenie. Niezwykle istotne jest również to, że wszystkie nasze zajęcia odbywają się w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym. Unikamy form e-learningowych bardzo świadomie. Niewyobrażalnym dla mnie jest bowiem fakt, że przyszły pedagog miałby kontaktować z wykładowcą przede wszystkim w formie wirtualnej. Pozbawienie Studenta bezpośredniego kontaktu z prowadzącym negatywnie wpłynęłoby na rozwój umiejętności społecznych przyszłego pedagoga. Kontakt face-to-face jest nieoceniony i nawet najlepsze rozwiązania technologiczne nie zastąpią bezpośredniej rozmowy z wykładowcą.

9. Gdzie studenci kierunku pedagogika zdobywają doświadczenie, gdzie odbywają praktyki?

Wszystkim Studentom kierunku pedagogika w WSBiNoZ (zarówno na studiach pierwszego, jak i drugiego stopnia) gwarantujemy zdobywanie doświadczenia praktycznego podczas zajęć terenowych i praktyk zawodowych. Współpracujemy z wieloma instytucjami i organizacjami, spośród których Student może wybrać placówkę, w której odbędzie praktyki, a tym samym zdobędzie doświadczenie zawodowe, zgodne z kierunkiem jego zainteresowań w obszarze pedagogiki.

Zdobycie doświadczenia na gruncie praktycznym jest warunkiem efektywnego działania przyszłego pedagoga w pracy zawodowej. Wiedza teoretyczna jest oczywiście niezwykle istotna, jednak brak jej połączenia z praktyką, dyskwalifikuje dziś pedagoga na rynku pracy.

Masz więcej pytań, uczelnia zaprasza na czat z dziekanem: 13 i 20 maja w godz. 12-14.

Więcej informacji na www.medyk.edu.pl


opublikowano: 2015-05-07
Komentarze
Polityka Prywatności