W rozwiązaniu tych problemów ma pomóc wirtualne laboratorium mechatroniczne, nad którego powstaniem pracować będą naukowcy z Polski, Macedonii i Estonii we współpracy z firmą Siemens Polska.
Koordynatorem projektu ViMeLa (Virtual Mechatronics Laboratory) jest Politechnika Łódzka. Środki finansowe zostały pozyskane z europejskiego programu Erasmus+.
W prace zaangażowani będą mechatronicy, którzy opracują scenariusze ćwiczeń laboratoryjnych oraz informatycy, którzy przeniosą je do wirtualnej rzeczywistości. Znajdą się w niej modele 3D wybranych urządzeń oraz symulacja zjawisk i procesów. Całe środowisko laboratoryjne przeniesie się w wirtualny świat.
Jakie to niesie korzyści?
Studenci, nauczyciele akademiccy i świat biznesu zyska dostęp do symulacji sprzętu unikatowego lub zbyt kosztownego, a proces kształcenia wzbogaci się o kolejne atrakcyjne narzędzie edukacyjne. Z perspektywy świata biznesu główne korzyści to większe kompetencje absolwentów uczelni i możliwość bardziej "dedykowanego" przygotowania do wymagań przyszłego pracodawcy.
Pierwsze spotkanie partnerów projektu odbędzie się we wtorek 14 listopada 2017 w Politechnice Łódzkiej. Celem spotkania będzie opracowanie koncepcji wirtualnego laboratorium oraz ćwiczeń, które będą służyć studentom uczelni partnerskich.