20 listopada 2008 (czwartek)

Koncert Vespa

Vespa powstała w połowie lat 90. na gruzach legendarnych już szczecińskich zespołów Żaróweczki i Green Indian Tears. Wtedy też skrystalizowały się podstawy ideologiczne działalności grupy: radykalny zwierzętarianizm oraz szatanizm w wydaniu cepeliowym. Vespa szybko zyskała sobie popularność w Szczecinie i okolicach; począwszy od debiutanckiego występu w nieistniejącym już Oszołomie zawsze byli gwarantem dobrej zabawy i histerycznych reakcji fanek.

Vespa powstała w połowie lat 90. na gruzach legendarnych już szczecińskich zespołów Żaróweczki i Green Indian Tears. Wtedy też skrystalizowały się podstawy ideologiczne działalności grupy: radykalny zwierzętarianizm oraz szatanizm w wydaniu cepeliowym. Vespa szybko zyskała sobie popularność w Szczecinie i okolicach; począwszy od debiutanckiego występu w nieistniejącym już Oszołomie zawsze byli gwarantem dobrej zabawy i histerycznych reakcji fanek. Po roku działalności poszerzyli skład o sekcję dętą (dwa saksofony i trąbka) i ruszyli na podbój Polski. W 1997 r. nakładem niezależnej wytwórni QQRYQ ukazał się debiutancki materiał, zatytułowany "Vespa". Okazał się prawdziwym podziemnym hitem wydawniczym: sprzedano ok. 19 tys. egzemplarzy. Taki wynik jest dziś w stanie zawstydzić niejednego artystę, funkcjonującego w oficjalnych kanałach - Vespie udało się tego dokonać w obrębie tzw. sceny niezależnej. Utwór "Skuterowy gang" trafia na listy przebojów, Vespa gra dużą trasę koncertową u boku Turbo. Jednak zaczęła się też zła passa zespołu: za sprawą rockenrolowego trybu życia w składzie doszło do poważnych nieporozumień. Po gruntownych zmianach personalnych zespół zaczyna działać jako Tadeusz Kumela & Osy. W tym okresie jej liderem zostaje tytułowy Tadeusz - znany szczeciński artysta uliczny, od lat bawiący niemieckich turystów, wygrywanymi na klarnecie polkami, połączonymi z eksperymentalnym performance śmiało nawiązującym do przejmowania Pomorza Zachodniego przez polsko-radzieckie wojska w 1945 r. Vespa rejestruje jeszcze demo, mające być zapowiedzią kolejnej płyty, po czym zawiesza działalność. Po dwóch latach za namową Jimmy Jazz Records muzycy rozpoczynają pracę nad drugim albumem, która trwa z przerwami do końca 2003. Płyta "Bujaj się..." ukazała się na wiosnę 2004 i natychmiast została okrzyknięta najlepszym polskim albumem ska. Zespół z powodzeniem wymieszał klasykę gatunku (Skatalites, Accept, Laurel Aitken, Kiss) ze swingiem i rocksteady, nie ignorując jednak wagi słów w swych kompozycjach, które to były owocem współpracy grupy z tekściarzem, ukrywającym się pod pseudonimem Czereśniak. Dodać należy, że już teraz - głównie dzięki "Bujaj się..." - porównywanym do najlepszych polskich autorów tekstów: Staszewskiego, Kozidrak, czy Maleńczuka.

Łódź Stereokrogs ul. Zielona 8

ostatnia zmiana: 2008-10-22
Komentarze
Polityka Prywatności