Wystawa będzie czynna od 18 października do 30 listopada w Galerii Patio2 na Wydziale Artystycznym Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi przy ul. Sterlinga 26.
18 PAŹDZIERNIKA 2019, godz.14
Galeria Patio2, Wydział Artystyczny
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi,
ul. Sterlinga 26
Wystawa będzie otwarta do 30 listopada 2019 r.
Kierownik Galerii: Wojciech Pilarski
Kurator: Krzysztof Jurecki
GRZEGORZ ZYGIER
fotograf, performer, artysta wideo, w ZPAF od 1987 roku, absolwent Politechniki Krakowskiej. Od
1981 do 1982 roku należał do Grupy Twórczej SEM-BIS, w latach 1982-88
związany z ruchem artystycznym Kultura Zrzuty oraz niezależnymi pismami
„Tango” i „Hali Gali”. Uczestnik i dokumentalista zdarzeń, artystycznych
spotkań i plenerów: Teofilów, Nieme kino, Pozdrawiamy urzędników
sztuki, Festiwal Sztuki Potrzebnej, itd. W 1990 roku wspólnie z Adamem
Rzepeckim i Katarzyną Pochrzęst założył formację „Stacja Pi. Stacja”
działającą w zakresie teatru, wideo, performansu, znaną m.in. ze
spektakularnych wystąpień podczas Krakowskich Reminiscencji Teatralnych. W 2002 roku powrócił do fotografii analitycznej i konceptualnej realizowanej w cyklach Twoone.
W 1988 roku otrzymał stypendium twórcze Miasta Krakowa, a w 2009 roku stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Księżyce, piramidy, morze
W
fotografiach Grzegorza Zygiera oglądamy rzeczy i fragmenty
rzeczywistości, które poprzez niezwykłe wykorzystanie analogowego
aparatu z podwójną ekspozycją powoduje, że jesteśmy zdezorientowani, może
nawet zaszokowani. Wszak szok jest jednym z wyróżników sztuki
modernistycznej i neoawangardowej. Rzadkie w swym pięknie fotomontaże
tego artysty wpisują się przynajmniej w podwójną tradycję. Z jednej
strony modernistyczną badającą zarówno nasze widzenie, jak i możliwości
sprzętu, które należało nie tylko poznać, ale wręcz przekroczyć i
sprowadzić do paradoksu nasze widzenie (np. dwie kule tworzą- ce dzięki
swemu połączeniu zadziwiające formy geometryczne przypominające
abstrakcyjną rzeźbę, lub dwie inne kule tworzące odmienną formę
geometryczną). Efekt jest z pewnością wynikiem naświetlania negatywu i
uzyskania efektu iluzji powstałej dzięki połączeniu obrazów. Artysta
bawi się z widzem, sam doskonaląc swoją wyobraźnię. Jeśli jesteśmy w
stanie zrozumieć dwie połączone piramidy tworzące prostokąt, to na pewno
zdecydowana większość widzów będzie bezbronna wobec Twoone Piramidi
#03, choć i tu widoczne są jej zwieńczenia. Bardzo ciekawe efekty,
wywodzące się z tradycji malarstwa abstrakcyjnego, widoczne są w Twoone
Sea #01 i #04. O tym cyklu pisałem w tekście pt. Iluzja czy
rzeczywistość do katalogu wystawy Grzegorz Zygier. Twoone od cienia do
fal, ODA, Piotrków Trybunalski (2010).
Drugą tradycją, ale skrytą w
modernizmie form, z której czerpie artysta, jest sztuka tradycyjna a
właściwie piktorializm, konieczny do zwiększenia iluzyjności
przedstawienia a jednocześnie akcentowania piękna.
Zada ktoś pytanie
czy warto tworzyć takie fotografie? Jeśli jesteśmy zdziwieni, jeśli
przeżywamy rodzaj szoku wizualnego i jednocześnie obcujemy z pięknem
manifestującym się w tradycji abstrakcji geometrycznej z dążeniem do
iluzjonizmu, (jakie posiadało np. malarstwo René Magirtte'a czy
Salvadora Dali), to znaczy, że są to prace istotne i ważne w pejzażu polskiej sztuki.
Krzysztof Jurecki