08 grudnia 2011 (czwartek)
Piąta Debata Tocqueville'owska na UŁ
Celem V Debaty Tocqueville'owskiej będzie podjęcie wysiłku identyfikacji przyczyn niskiej jakości tworzonego w Polsce prawa, a następnie wskazanie kierunków koniecznych reform. Debata będzie składać się z dwóch części. Część pierwsza zostanie podzielona na dwa moduły merytoryczne.
Piąta Debata Tocqueville'owska
8. grudnia 2011 (czwartek), godz.: 13.
Wydział Prawa i Administracji UŁ, ul. Kopcińskiego 8/12
Niska
jakość polskiego prawa nie budzi wątpliwości ani wśród ludzi nauki
prawa, ani prawników praktyków, ludzi biznesu czy też komentatorów w
mediach. Panuje zgoda co do tego, iż inflacja prawa (w ubiegłej dekadzie
liczba stron Dziennika Ustaw była siedmiokrotnie większa niż jego
angielskiego odpowiednika) prowadzi do braku stabilności
prawa(szczególnie widocznej w dominacji ustaw nowelizacyjnych, które
prowadzą do tego, że wiele aktów prawnych stanowi efekt kilku- lub nawet
kilkunastokrotnej nowelizacji, w tym także w okresie ich vacatio
legis). Brak stabilności prawa powoduje, iż nie stwarza ono
wystarczającego poczucia pewności podmiotów prawa, nie pozwala
racjonalnie planować przedsięwzięć i przewidywać zachowań własnych i
pozostałych uczestników wspólnoty prawnej. Nie ma zatem podstaw do
kształtowania zrozumiałej i przewidywalnej praktyki stosowania prawa,
zwyczajów i nawyków prawnych, utrwalonej wykładni.
Ten stan rzeczy
powoduje, że takie dobra jak wolność i autonomia jednostki, dynamika
inicjatyw społecznych, konkurencyjność i efektywność gospodarki nie mogą
być należycie chronione przez państwo poprzez postanowienia
stanowionego przez nie prawa. Taki stan rzeczy pozwala z kolei określić
kondycję państwa jako daleką od konstytucyjnego zapisu o państwie prawa.
Tym samym można zasadnie formułować tezę o kryzysie państwa prawa w
Polsce, zgodnie ze starożytnym ujęciem Tacyta, iż im gorsza kondycja
republiki, tym liczniejsze i mniej skuteczne prawa.
W module pierwszym czterej paneliści zostaną
poproszeni o autorskie wskazanie, a możliwie także uporządkowanie,
przyczyn słabości tworzonego w Polsce prawa, ze szczególnym
uwzględnieniem (a) przeregulowania gospodarki, (b) aktywności grup
nacisku, (c) wymogów prawa europejskiego, (d) słabości instytucji
tworzących prawo, przede wszystkim ich dezintegracji tak po stronie
rządowej, jak i parlamentarnej, (e) zachwianych relacji między wymiarem
politycznym a merytorycznym tworzenia prawa, (f) współczesnego modelu
akademickiego i zawodowego kształcenia prawników, gdzie dominuje
perspektywa poszczególnych dogmatyk prawniczych kosztem bardziej
holistycznej perspektywy oferowanej przez nauki społeczne, szczególnie
nauki ekonomiczne z ekonomiczną analizą prawa na czele. Moduł ten
pozwoli także na krótkie ustosunkowanie się każdego z panelistów do
diagnozy sformułowanej przez pozostałych uczestników debaty.
W
module drugim, niejako terapeutycznym, paneliści zostaną poproszeni o
autorskie sformułowanie zarysu niezbędnych warunków tak społecznych i
politycznych, jak i instytucjonalnych (tak rangi konstytucyjnej, jak i
niższej, jak chociażby tylko regulaminów Sejmu, Senatu czy Rady
Ministrów) dla skutecznych reform pozwalających na konieczne
podniesienie jakości tworzonego w Polsce prawa. Przykładowo warunki te
sprowadzać się mogą do (a) budowania woli politycznej na rzecz
deregulacji, (b) wprowadzenia oceny skutków regulacji (w tym szczególnie
analiz kosztów i korzyści zarówno w badaniach przed i polegislacyjnych)
przez organ typu Rady Stanu, który podlegając parlamentowi ponosiłby
odpowiedzialność za merytoryczną stronę tworzonego prawa, (c)
wprowadzenia rozwiązania typu sunset, a więc automatycznej utraty mocy
obowiązującej przez te akty prawne, które w określonym czasie nie
zostałyby podtrzymane wolą polityczną (czyli klauzul derogacyjnych czyli
praktycznie ustawodawstwa okresowego lub zasady, iż akt prawny po
zaistnieniu pewnych warunków negatywnych - tak na przykład brak
wprowadzenia do niego przepisów wykonawczych - traci moc obowiązującą),
(d) przyjęcia rozwiązań wzmacniających pozycję rządu w procesie
tworzenia prawa w parlamencie, szczególnie wprowadzenia (za współczesnym
konstytucjonalizmem francuskim) połączenia votum zaufania dla rządu z
obroną rządowego projektu ustawy lub zobowiązania rządu (postanowieniem
regulaminu Sejmu) do wskazania po drugim czytaniu rządowego projektu
ustawy, które z wniosków mniejszości, a więc które poprawki opozycji
popiera), (e) wprowadzenia przejrzystych reguł działania grup nacisku w
procesie tworzenia prawa (szczególnie jego ograniczenia do rzadko
stosowanej procedury publicznego wysłuchania przez komisję sejmową lub
senacką), (f) wprowadzenia do zasad akademickiego i zawodowego
kształcenia prawników polskich około- i pozaprawniczych reguł
rozumowania właściwych dla nauk społecznych począwszy od ekonomii,
socjologii, politologii, psychologii, aż do filozofii polityki. W module
tym każdy z panelistów zostanie poproszony o krótką ewaluację stanowisk
pozostałych uczestników debaty.
W drugiej części debaty
publiczność przeprowadzi dyskusję nad tezami sformułowanymi przez
panelistów. Debatę zakończy komentarz do dyskusji publiczności każdego z
panelistów oraz podsumowanie całości debaty dokonane przez
prowadzącego.
Wprowadzenie ekonomisty do debaty prawniczej
prof. Leszek Balcerowicz, Szkoła Główna Handlowa
Uczestnicy:
- prof. Lech Morawski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- prof. Sławomira Wronkowska-Jaśkiewicz, Uniwersytet Adama Mickiewicza, sędzia TK
- dr Artur Wołek, Instytut Studiów Politycznych PAN, Szkoła Główna Handlowa
- dr Kazimierz Michał Ujazdowski, Uniwersytet Łódzki, poseł na Sejm RP
Prowadzący:
prof. Zbigniew Rau, Uniwersytet Łódzki
ostatnia zmiana: 2011-11-29